2008-08-31

Högtryck på bomarknaden

På min sajt Kapitalnet.se handlar många sidor om bostadsaffärer. Om att välja bank, pruta på bolånet och göra bokalkyl samt om lagfarter, pantbrev och mycket mer. Där finns också länkar till mycket statistik om prisutvecklingen.

Vad vill jag nu ha sagt med det? Det är inte för att puffa Kapitalnet, dom flesta som läser här känner nog redan till den sajten. Det som är anmärkningsvärt är att besökarna blivit fler och fler och även intäkterna från reklamen har följt med uppåt med en riktig peak den senaste månaden. Senaste månaden har antalet besökare ökat med drygt 33% och på ett år med nästan 400%. Jämförelsen med augusti 07 är dock ganska missvisande då sajten lanserades i juli 07 och således var tämligen färsk på webben.

Väldigt kul tycker jag, samtidigt som jag får lite dåligt samvete för att jag inte uppdaterar den oftare. Poängen med sajten är dock att innehållet ska vara av den karaktär att det står sig över tiden medan färskvaror hamnar här på bloggen. Bloggen å sin sida har dock också blivit rejält åsido satt sen jag bytte jobb. Det här är månadens sista dag och det här är månadens blott nionde inlägg. Mer än tio inlägg per månad borde jag mäkta med. Ett varannan dag i snitt känns som en rimlig lägsta nivå. Skärpning blir det!

För att ta upp tråden igen så har som sagt högtrycket på bomarknaden avspeglat sig även i mina siffror. Rekordmånga objekt är ute och rekordmånga verkar söka på nätet efter information om dom ekonomiska aspekterna. Undra om man törs väga in att folk räknar lite mer på sina bostadsköp nu än tidigare eller om peaken mest beror på att det är många fler affärer. Vad tror ni? Själv tror jag nog att folk räknar lite mer nu när tiderna är sämre.

1 kommentar:

  1. Helt klart tänker sig folk om både en och två gånger innan de köper hus/lägenhet. Samtidigt är det väl några som har "förköpt" sig, och som blir stressade av räntehöjningar och kanske säljer. Priserna på små nyproducerade lägenheter är höga och svåra att få sålt. Vanliga lägenheter och mellanstora hus har väl inte sett någon våldsam prissänkning ännu.

    SvaraRadera