2008-10-23

Rörliga räntan rör sig

Sin vana trogen gick Riksbanken idag emot min vilja, denna gång var det dock åt det för mig privatekonomiskt positiva hållet. Jag trodde dom skulle låta räntan ligga för att skydda kronan och stävja inflationsförväntningarna, men dom har tydligen tuffat till sig och värnar nu hellre om konjunkturen. Sänkningen blev hela 50 punkter, än en gång, vilket fick räntorna att falla kraftigt. Enligt en artikel i DI så följde även den så kallade interbankräntan med ner den här gången vilket ger hopp om att rörliga bolån kommer att påverkas denna gång. Senaste sänkningen har jag fortfarande inte sett något av på mitt rörliga lån...

Kronan klarade sig dock oväntat bra, trots att även börsen rasade. Jag har en liten egen teori om att svenska kronans styrka ligger mycket i tron på bolagen på svenska börsen, och att det är därför ränteändringar får motsatt effekt på valutan. När räntan sänks tror man helt enkelt att det blir bättre för svenska företag vilket får fler att vilja köpa aktier på svenska börsen och därför växla till sig svenska kronor. Det vanliga är dock att en valuta stärks av att landets riksbank ger högre ränta och vice versa...

Update 15:15;
Precis nu kom SBAB ut med sina nya räntor. Tremånaders sänks med 60 punkter från och med imorgon. Alla nya räntorna här.

Update 16:28;
Nu sänker även Nordea räntorna rejält, 3 mån-5 år sänks alla med 50 punkter från och med måndag. Alla nya räntorna här.

Riksbanken sänker reporäntan, "Inflationshotet är bortblåst" (DN)

1 kommentar:

  1. de måste ju sänka räntan för att nå inflationmålet på 2%..

    SvaraRadera