2010-09-16

Det rimmar illa

Tittade igår lite halvhjärtat på utfrågningen av de rödgröngråa i TV4. Det rimmar lite illa när dom å ena sidan manar till att man ska titta mindre till individen och hur många kronor du tjänar samtidigt som dom berättigar att dom inte är färdiga med den nya förmögenhetsskatten med att det bara är dom rikaste som drabbas - den som har en "normal inkomst" och ett "normalt boende" behöver inte oroa sig säger dom.

Här skulle man ju kunna hoppa på det där med "normal", men det finns det säkert andra som gör. Istället vill jag hoppa på att dom säger att "bara dom rikaste drabbas". Om vi nu ska se lite längre än till den egna plånboken, så som de rödgröngråa vill, kan det inte vara så att vi andra drabbas av att kapitalet flyr landet? Att "dom rikaste" helt enkelt tar sitt pick och pack och drar, så som så många gjort tidigare under socialdemokratiskt styre? Ingvar Kamprad, Erik Penser, Anja Persson för att nämna några.

Jag vill veta hur ni tänker er förmögenhetsskatten av ideologiska skäl, inte för att jag är rädd att drabbas. Jag hörde förresten någon idé om att straffskatta bonusar. Ska det även gälla den bonus som H&M:s butiksanställda får? Dom känns ju verkligen som dom rikaste!

2 kommentarer:

  1. "Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal" - Thåström (vänster)

    SvaraRadera
  2. Undrar mycket över om jag är normalrik... Är det samma sak som lagomrik...? I landet Lagom! Var går gränsen för att träda in i normalriket?

    Denna ständiga avund och missunnsamhet!

    SvaraRadera