2010-09-10

Okej, tveksamt eller smutsigt?

Fick precis ett mejl från Avanza om att dom lanserar ett nytt sparkonto, Sparkonto+. Av någon anledning erbjuder dom detta konto hos en extern part, närmare bestämt Klarna. Redan här känns det lite suspekt tycker jag, att ha ett konto som skickar pengarna vidare på något märkligt "under the hood"-sätt. För att få det lite extra grötigt så kan tilläggas att Avanza och Klarna delar både huvudägare och styrelseordförande, nämligen Öresund och Sven Hagströmer.

En positiv sak är dock att insättningsgarantin gäller per sparinstitut och du därmed nu kan ha en hel miljon kontrollerat hos Avanza som täcks av insättningsgaranti.

Idag rapporterar också DN om att bankerna höjer utlåningsräntan mer än inlåningsräntan. Där vill jag bara flika in lite reklam för DuoFlex igen, som jag tjatat om en del förut. Det är Danske Bank-koncernen som har en produkt som ger dig samma ränta på inlånade pengar som du har på ditt rörliga bolån. En lysande produkt tycker jag som både kund och aktieägare.

7 kommentarer:

  1. Tack för tipset, hade missat Sparkonto+. Nästan lika bra ränta som hos Ikano Bank, men lättare att komma åt från Avanza förstås.

    SvaraRadera
  2. För min del känns det helt okej. Det är väl som med deras PPM-tjänst, som kan administreras från Avanza men fonderna ligger fortfarande hos Pensionsmyndigheten.

    SvaraRadera
  3. Cornu: Tar det som att du tycker det känns okej! ;)

    SvaraRadera
  4. det är ju också lite intressant att det är bättre sparränta direkt hos Klarna än om man sparar hos klarna via omvägen Avanza...Jag kan tänka mig att Avanza får mellanskillnaden?

    SvaraRadera
  5. Anonym: Var får du dom uppgifterna ifrån? Enligt Klarnas hemsida så är det bara via Avanza man kan "Spara med Klarna".

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är en bra nyhet, men räntan hos Klarna var ju inte mycket högre än den på Avanzas egna sparkonto. Hade nog hoppats på lite bättre. Men förhoppningsvis inleder man samarbete med något mer finansbolag som ger högre ränta. Det lät ju i pressreleasen som att det skulle komma fler.

    SvaraRadera
  7. Uppgifterna har Jag fått ifrån att jag haft ett Klarna sparkonto i ett halvår ung. har 1,35% i ränta på det idag.

    SvaraRadera