2008-05-29

Plums

Orklas stora innehav i REC, nästan 40% av aktierna, har inte direkt varit till deras fördel sen jag köpte in mig. REC faller som en sten och Orkla följer naturligtvis med, om än lite mildare. Sen jag köpte Orkla i förrgår har REC:s kurs sjunkit mer än 10% medan Orkla klarat sig undan häpnadsväckande bra med bara 1,5% nedgång.

En positiv sak, man ska ju tänka positivt, är att REC:s del av Orklas värde minskat rejält. Ju mer REC faller desto mindre risk i Orkla. Ska jag vara riktigt ärlig så hade jag nog inte köpt Orkla om det stått klart för mig hur stor del som bestod av REC vid inköpstillfället... Som jag skrev direkt vid affären trodde jag att Orklas andel i REC var 16,28%... Där fick jag för att jag inte gjorde hemläxan ordentligt.

Nu när jag upptäckt hur stor del det egentligen är har jag funderat på om jag ska gå ur direkt igen. Än så länge ligger jag dock kvar. Sannolikt har jag väl genomlidit det värsta raset redan, vilket som sagt gjort att risken minskat en del. Jag lutar därför åt att behålla ett tag till.

1 kommentar:

  1. Efter regn kommer solsken är det väl man brukar säga.
    Om det är så att du har klarat det största raset. Man vet ju aldrig men man kan ju spekulera.

    Så skulle jag nog behålla dom nån vecka till och se hur dom utvecklas.

    SvaraRadera