2008-05-27

Dubbelbyte

Idag rörde portföljen på sig en del. Två bolag åkte ut och ett åkte in. Dom två som försvann var Kesko och Midway medan det nya är Orkla. Same same but different.

Kesko som var mitt första grannlandsval säljer mest mat och verktyg. Efter att ha besökt mitt lokala K-rauta förra helgen blev jag inte så imponerad. Nu när jag får livsmedel från annat håll fanns det inte någon anledning att hålla kvar vid dom. Nu hoppas jag istället på en rejäl dipp i Fortum för ett nytt finskt bolag.

Midway
är ett konglomerat med en lite spretig portfölj av småföretag. Dom var från början tänkt som en omviktning mot det mer defensiva, men har visat sig falla betydligt mer än börsen som helhet. Nu när jag läst The Intelligent Investor vet jag också att dom är på tok för små för att passa den defensive investeraren. Då dom inte alls utvecklats enligt plan och jag inte har någon relation till deras verksamhet väljer jag alltså att avveckla innehavet nu.

Båda säljer också bilar, något som inte verkar vara något man tjänar pengar på för tillfället.
Övrig verksamhet i dom båda bolagen vet jag inte så mycket om, vilket är ett minus i sig. Det känns därför rätt bekvämt att ha lämnat dom.

Orkla är ett norskt konglomerat med ett börsvärde som är tre gånger större än dom tidigare två tillsammans. I portföljen märks bland annat Procordia (Felix, Bob, Ekströms, Önos, Fun Light, Risifrutti och Grandiosa) och Abba Seafood (Abba, Kalles, Grebbestads, Drott och Ejdern). Dom är också tredje största ägare i norska solcellsbolaget REC med 16,28% av aktierna. Jag har sneglat på Orkla ett tag för min norska investering och idag bestämde jag mig alltså.

Update:
Efter det något hastigt påkomna bytet igår läste jag mer om Orkla på vägen hem igår. Det är visst så att Orkla även äger REC:s största ägare, Elkem, som har 23,45% av aktierna. Orkla äger alltså totalt nästan 40% av REC.

1 kommentar:

  1. Bra val! :)

    Håller med dig, det där med bilar är ingen vinnare just nu. Inte heller flygplan som tex SAS är så mkt att ha nu.

    Förövrig väldigt trevlig läsning!

    SvaraRadera