2009-05-08

Nordisk revansch

Ungefär sen årsskiftet är det bara mina nordiska aktier som legat kvar hos Avanza, dvs Danske, Fortum och tidigare Kesko. Dom har inte haft någon vidare utveckling tidigare i år, men senaste veckan har det skett en rejäl uppryckning! Från att ha legat en bra bit sämre än index har dom nu dragit om rejält.



För Fortums del fortsätter uppgången att överträffa index idag också, medan danska börsen håller stängt på grund av en helgdag som kallas Store Bededag idag. Någon som hört talas om den förut? Hade det varit öppet hade troligen även Danske slagit index idag i kraft av att vara en bank, vilka som sektor slår index rejält idag efter att stresstestet igår visat sig bättre än väntat.

2 kommentarer:

  1. Jag frågade faktiskt en Dansk kollega om vad den Store Bededag var för något när jag sprang på honom i veckan.
    Tydligen var det någon kung för ett antal år sedan som blev less på att Danskarna var tvugna att vara lediga både nu och då för att tillbejda diverse konstiga helgon.
    Han satte rent sonika ner foten och sa att "här har ni den Store Bededag, det är den dagen Danskarna tillber sina helgon".

    Så så var det med det :)
    Jag lämnar inga garantier för korrektheten i min återgivning :P

    //Markus

    SvaraRadera
  2. Typiskt dansk med en "stor bededag" :)

    Kul med dina aktier. Jag har upplevt detsamma och grämer mig lite nu att jag inte deltog i Swedbanks nyemission. Ibland är det helt enkelt motiverat att kasta bra pengar efter dåliga :)

    mvh Charlie

    SvaraRadera