2009-05-22

Färdigfunderat

Idag slog jag till och halverade innehavet i Orc. Från att ha varit näst störst i portföljen är Orc nu tredjen minst. Det känns mycket bättre nu! Visst är det möjligt att jag "förlorar pengar" på att missa fortsatt uppgång i Orc, men eftersom jag har hälften kvar kommer jag ändå vara nöjd med den uppgång jag får. Skulle det istället bli punka på kursen kommer jag att vara överlycklig för att jag faktiskt säkrade en hel del vinst nu.

Jag köpte Orc i december för 70 kronor per aktie, fick utdelning på 4 kronor per aktie för någon vecka sen och sålde nu för 134,25 per aktie. Uppgången alltså nästan 92% exklusive utdelning eller 98% inklusive. Redan när jag köpte Orc var jag lite kluven till om jag kanske köpte lite för stor post, men det är inget jag är ledsen för nu. Nu är den hur som helst alldeles lagom tycker jag. Nedan ser ni aktuell fördelning i min portfölj.

SCA 20%
Danske Bank 15%
Investor 13%
Telia 11%
Fortum 10%
SKF 10%
Orc 8%
Husqvarna 7%
HQ 6%

5 kommentarer:

  1. Grattis till en fin vinst och en trevligt sammansatt portfölj!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det var ett klokt drag. Kommer du att behålla 20% SCA eller funderar du på att sälja av en del av detta innehav också?

    SvaraRadera
  3. Clemens: Tackar!

    Charlie: Inga som helst planer på att minska i SCA. Inga planer på att öka heller, så när jag ökar i något annat eller köper någon ny aktie kommer procentuella andelen att minska. Dessutom kan det så klart ske genom kurssvängningar... Men nej, inga planer på att sälja. SCA är ett stort och tryggt bolag med många ben att stå på så det känns som en bra bas. Värderingen är inte heller speciellt ansträngd imho.

    SvaraRadera
  4. Hej! Såg att du har en stor andel I Danske Bank. Varför just i denna bank? Är det något man missat? Lycka till med din blogg och dina affärer!

    SvaraRadera
  5. Aktiebloggar: Hejsan! En anledning är att den gått väldigt bra sen jag ökade för en dryg månad sen. En annan att det är banken där jag själv är kund. För många fler anledningar, klicka på "Danske Bank" under "Min portfölj" i vänsterkanten för att se allt jag skrivit om dom.

    SvaraRadera