2009-05-18

Minskar lite

Nu har jag precis lagt en säljorder på en tredjedel av innehavet i Carlson Asian Small Cap. Fonden har varit med mig länge, och är även del i mitt månadssparande. Innan börskraschen var jag över 100% plus i den men sen kraschade den rejält och var för ett halvår sen rejält minus istället, som värst mer än 30%. Idag noterade jag att den kommit upp på ungefär +/-0 igen, och dessutom att den har tämligen stor vikt bland mina fonder. Jag har för tillfället elva olika fonder och CASC har en vikt på 20% bland dom. Högst av alla, vilket kanske inte är lämpligt för en sådan högriskfond.

En annan anledning till försäljningen är att vår buffert har sjunkit ihop rejält senaste halvåret då vi först hade radonsanering, sen en bil som inte gick igenom besiktningen och nu senast en varmvattenberedare som sa upp sig. Det har också varit en del kostnader med en nyfödd och min sjukdom, och båda dom två har dessutom varit upphov till en del inkomstbortfall. Vi är ytterst tacksamma för att boräntorna sjunkit så markant sen peaken i november!

Jag har också fortsatt klura på att sälja halva innehavet i Orc. Aktien har gått som tåget på sistone och är nu uppe på andra plats i portföljviktningen igen. Sen köpet i december är den upp över 90%, så jag hoppas att någon av er tog rygg på mig! Jag är dock fortfarande lite kluven och har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra. Klart är att vikten är i största laget för ett litet bolag samt att P/E talet börjar närma sig 25... vilket är i högsta laget.

Jag har även funderat lite smått på att minska i Danske Bank som även dom gått som tåget. Från att ha legat minus drygt 70% är jag nu bara 5% back, delvis tack vare min ökning i april. Danske är förvisso ofantligt mycket större än Orc, men undra om inte risken ändå är större i Banken... Dom är upp nästan 180% sen bottennoteringen i mars och upp 77% sen jag ökade i april. Visst var dom rejält nedhandlade, men värderingen börjar ändå bli lite utmanande. Goldman Sachs har dock ställt upp riktkursen för Danske till 100 DKK vilket fortfarande är mer än rådande kurs på 92... men ändå.

Kom gärna med input till mina funderingar!

6 kommentarer:

  1. Lägg en glidande stop-loss så slipper du bekymra dig om bevakningen

    SvaraRadera
  2. Om det ingår i din investeringsstrategi att undvika höga p/e-tal kanske du ska sälja Orc?

    Jag hade behållt rubbet misstänker jag. Men jag "ska" ju inte sälja heller. Jag har lösa planer på att i framtiden sätta av kanske 10 000 som jag kan sälja och köpa aktier för hur som helst. Då kan jag tänka mig att jag hellre skulle hämta hem en vinst lite för tidigt än riskerar se vinsten vända till förlust. Men det är bara spekulationer från min sida än så länge.

    SvaraRadera
  3. Tipsar också om en glidande stop-loss baserat på något passande medelvärde (200-dagars eller 55-dagars kanske).

    Läs mer här:
    http://teknisk-analys.blogspot.com/2009/05/medelvarde-som-trendfilter.html

    SvaraRadera
  4. Jag hade nog gjort mig av med Orc faktiskt eftersom jag tycker de verkar vara högt värderade, men jag är ingen expert på bolaget.

    SvaraRadera
  5. Inte för att någon brukar eller borde lyssna på mig, men rent instinktivt tycker jag inte att du ska sälja någonting. Värre än så här blir det troligtvis inte och likviditetsproblemen låter relativt kortsiktiga i mina öron. Bufferten sinar, men hur illa är det, klarar ni er på den ändå?

    SvaraRadera
  6. Riktigt bra utveckling där. Grattis.

    SvaraRadera