2007-09-18

Internet ska vara gratis

Jag har historiskt bara betalat för att surfa på en enda sajt. Det är Geocaching.com som varit den enda som hittills lyckats motivera mig att betala för innehållet. Dom erbjuder en rolig sysselsättning helt gratis, och vill man ta det till nästa nivå får man betala 30 dollar per år. Dom är också den enda leverantör av den data dom tillhandahåller och tjänsten kan alltså inte köpas av någon annan. Det finns förvisso olika sajter som erbjuder ungefär samma sak, men dom är och förblir kopior som aldrig kommer nå samma breda kundgrupp.

I övrigt har jag sökt mig vidare eller låtit det vara ifall webbläsaren plötsligt kräver pengar för att jag ska få se någonting. Internet ska vara gratis, det är hela poängen. Det finns ju dessutom möjligheten för den som vill ha betalt för sina tjänster att få det via reklam. Då betalar du bara om du nappar på reklamen, och du får då något annat än bara läsa sidan för pengarna. Nämligen det som reklamen var för. Den som gjort sidan får i sin tur pengar av den du handlar av för att ha hänvisat dig till att köpa det.

På Kapitalnet har jag skrivit en artikel om hur du enkelt kommer igång och tjänar pengar på din blogg eller hemsida. Läs gärna den om du är sugen på att testa.

Webbreklam (Kapitalnet)
"Nu är det reklamfinansiering som gäller" (DN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar