2008-02-06

Holmen imponerade inte

Resultatet exklusive jämförelsestörande poster var i år sämre än förra året - inget som jag går i gång på direkt. Inom skogssektorn blir det därför mest sannolikt SCA jag köper - Mest sannolikt imorrn! Pengarna till köpet kommer från min HQ Sverigefond. Halva beloppet ligger för försäljning idag, andra halvan tänkte jag lägga order på ikväll. Jag kan dock använda pengar från bufferten för köpet så jag inte behöver vänta på att försäljningen går igenom.

Förutom senaste årsrapporterna har jag även följande i SCA:s vågskål.

Det ger mig dagligvaror i portföljen i form av deras toapapper, blöjor med mera. Något som jag försökt få in. Det gör också att jag kan efterleva min tanke att köpa aktier i sånt jag själv köper. I min åsikt är Edet Friendly världens bästa dasspapper - har ni inte testat än så gör det! Vi köper dessutom mest bara Libero-blöjor till vår lillkille.

SCA är också kvar på Global 100-listan, emedan Holmen åkte ur i år. Anledningen är för mig okänd, men faktum kvarstår.

Direktavkastningen är förvisso högre i Holmen, men då Holmen låter sin utdelning ligga kvar på förra årets nivå har SCA höjt sin med 10%.

Tittar du på min undersökning i högerspalten känns det också som att SCA är ett givet val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar