2008-02-25

Vit vecka

Boken jag läser är som jag skrev tidigare kommenterad av ekonomijournalisten Jason Zweig.
Enligt kommentarerna till första kapitlet, som jag skrev om i lördags, så har Graham sagt att du bara ska investera i aktier som du skulle känna dig komfortabel med att äga även om du inte skulle kunna veta deras pris på daglig basis. Ganska sund tanke.

Jag tänkte därför under denna vecka i möjligaste mån försöka undvika att följa kurserna på mina aktier. Dom dyker kanske upp i någon nyhetssändning eller så, och index lär vara omöjligt att undvika, men jag ska göra så gott jag kan. Ganska stor omställning mot min vanliga hållning att titta till dom var femte minut eller så... men betydligt mer sunt tror jag!

Från att börsen öppnar idag tills den stänger på fredag ska jag alltså ge tusan i utvecklingen!

Det blir en prövning!

4 kommentarer:

  1. Jag gillar annars Buffetts kommentar om aktier:
    Du ska inte äga något i tio minuter som du inte kan tänka dig att äga i tio år.

    SvaraRadera
  2. Förutsatt att det handlar om aktier så kan jag hålla med, med reservationen att man måste få ändra sig under tidens gång. Företags utsikter, eller till och med verksamhet, kan ju ändras under tidens gång. Vid inköpstillfället bör man dock känna att det är ett företag som kan ligga kvar i portföljen i 10 år, såvida det inte är spekulativt. Och då ska man vara medveten om att man spekulerar, som nämnt i inlägget Investera vs. Spekulera här om dagen.

    SvaraRadera
  3. Absolut ska man kunna ändra sig. Det handlar väl snarare om det man fattar sitt beslut baserat på när man köper dem. Ändras de förutsättningarna under resans gång så ändras också förutsättningarna för om man ska behålla dem eller inte.

    SvaraRadera
  4. Mycket moget beslut! Flera skulle behöva lära av dig. Jag har skrivit om något liknande i mitt senaste inlägg.

    Mvh David

    SvaraRadera