2008-04-11

Avvaktar med SHB

Som den trogna läsaren vet har jag under en tid tittat på Handelsbanksaktien. Efter dom svenska bankernas årsrapporter under våren visade sig dock SHB vara den enda som svek medan övriga slog förväntningarna - helt emot vad jag hade trott. SHB ska ju vara den försiktiga och stabila banken. Sen dess har det också kommit flera orosmoln. Dom tog en nedskrivning på en miljard för att gå ur den amerikanska kreditkortsmarknaden, ordförande lämnar under mystiska former (strax efter att han blivit nominerad till omval) och idag kommer uppgifter om att vd Pär Boman lanserat ett nytt sparpaket.

Trots allt detta har Handelsbanken under den senaste månaden slagit index. Själv är jag inte speciellt imponerad och har beslutat mig för att avvakta med SHB ett tag framöver. Det finns dock ljusglimtar. Den största är kanske det jag skrev om här om dagen, c/o Handelsbanken. Det gör helt klart SHB till ett mer attraktiv bank, men samtidigt blir troligtvis den egna fondverksamheten bli lidande. Förhoppningsvis uppvägs det av intäkter från dom externa fonderna samt på positiv utveckling för antalet bankkunder.

Att jag avvaktar med SHB kan öppna möjlighet för DnB NOR som mitt val på den norska marknaden. Någon som har kollat närmare på dom? Jag tittade lite snabbt på dom för ett tag sen och blev ganska imponerad av utvecklingen dom senaste åren. Historiskt var det svårt att få grepp om då dom fusionerats med någon annan bank för nåt år sen och tycks sprungna ur staten för inte allt för länge sen.

Bomans svångrem skapar oro i leden (E24)

Update:
Förvånandsvärt många läsvärda kommentarer till DI:s blänkare här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar