2008-04-25

Nytt portföljbolag

Idag påbörjades granninköpen när jag ropade in några aktier i finländska Kesko för 25 euro styck. För oss i Sverige är Kesko mest kända för byggvarukedjan K-rauta. Bygghandeln svarar dock bara för en knapp tredjedel av Kesko. En dryg tredjedel är livsmedel och en sista tredjedel är lite blandad kompott. Intersport i Finland, försäljning av VW och Audi och Lantbruk bland annat.

I övrigt kan nämnas om Kesko att dom varit med med på Global 100-listan under dom fyra år den funnits. Det tycker jag väger tungt! Dom har också ganska gott med eget kapital i förhållande till börsvärde och en god direktavkastning på 6,4%. Utdelningen har också varit i år redan så jag slipper fundera på det där med att deklarera utländska utdelningar.

Kesko har dock haft problem på sistens. På ett år är aktien ner 50% och på tre månader 25%. Köpläge tyckte jag - vi får se om jag får rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar