DN publicerar idag en bra artikel om oss lite mer drivna löntagare som vill ha mer att säga till om på jobbet. Bland tipsen märks att ta för sig, att undvika det du inte är bra på och att tänka som chefen. Inga nyheter direkt, för min del i alla fall, men det är bra att fler får upp ögonen för det. Tipsen ger en bättre arbetsplats för alla inblandade.
En intressant sak i artikeln är att han säger att "det är generellt bättre att be om ursäkt än att be om lov". Jag undrar vad han grundar det på bara. Ofta har det dock visat sig vara så, åtminstone för mig. Att grunda saker i ledningen innebär inte sällan totalstopp innan det ens börjat. Sätter du istället fart och genomför något med entusiasm kan chefen lättare se fördelarna.
Ett exempel från min egen tillvaro är att jag underifrån tryckt in en ny arbetsmetodik där jag jobbar. Jag tycker det är jättebra, medarbetarna är positiva men ledningen har varit lite tvär. Tack vare att jag tryckt på har nu ledningen mer och mer sett fördelarna och är nu ganska positiv till vår nya arbetsmodell. Nu ser man tydligare var som pågår, vad vi har för problem och jag tror också vi blivit effektivare. Detta samtidigt som den gjort arbetet drägligare för oss som jobbar här. Det ska bli intressant och höra vad som sägs om det på utvecklingssamtalet i övermorgon! Förhoppningsvis renderar det i lite extra påökning.
Få chefen att göra som du vill (DN)
Fem nycklar till mer makt på jobbet (DN)
Löneförhandla (Kapitalnet)
Bra jobbat med införandet av ny arbetsmodell. Om du ska göra något liknande en annan gång kan du, innan du föreslår/påbörjar förändringen, skicka ut en liten mailenkät till de berörda medarbetarna.
SvaraRaderaDär kan du be dem gradera hur bra de tycker olika moment som du vill förändra fungerar idag.
När du sedan infört förändringen och alla vant sig skickar du ut enkäten igen. Då kan du ta fram diagram på hur förändringen ökat trivseln, ökat effektiviteten, förbättrat kommunikationen eller liknande.
Då har du bättre underlag inför lönesamtalet än att du tror ni jobbar mer effektivt.
Ja, mycket intressant artikel. Jag har själv en rätt besvärlig situation på jobbet så jag kan lätt se kopplingarna till verkligheten. Jag jobbar på ett stort och trögt företag. Det är så trögarbetat med olika processer och regler att utvecklingsarbetet i princip står stilla.
SvaraRaderaDet underliga är företaget är för stort för att någon ens ska reagera. Jag tror cheferna lever i sin lilla värld, och de anställda i en helt annan. Att påpeka problemen för närmaste cheferna två-tre nivåer upp verkar åstadkomma lite. Att föreslå en förändring är helt omöjlig, det är precis som du säger att det är tvärstopp innan det ens har påbörjats. Det enda sättet att få någonting gjort är att stångas, strunta i att be om lov, bara sätta igång och driva linjen själv. Problemet är att många inte orkar leva i en sådan arbetsmiljö, så efter ett visst tag accepterar de situationen och fastnar i träsket där de gör precis det som reglerna säger de ska göra, och får ingenting gjort. VD:n skulle få spader om han visste vad som försigick.
Oj, idag varslas det visst om 1000 uppsägningar i tidningarna, visserligen på en helt annan del av företaget. :-)
Undrar om han tycker det är lika ok för chefen att manipulera sina medarbetare. Jag är tveksam om han förespråkar en metod i ena riktningen eller i båda. Är han bara för att den underställde manipulerar upp så är det samma sak som att han saknar legitimitet för sitt argument.
SvaraRaderaVissa regler ska gälla andra men de ska minsann inte gälla mig.
Ordet manipulera används nog primärt för att få genomslag i pressen, så den som blivit manipulerad är snarare dom. När jag läser texten tycker jag inte att det finns någon manipulation inblandad. Det står förvisso:
SvaraRaderaHan anser inte att det är fult att manipulera genom att genomskåda och köpslå med chefen.
- Nej, vi borde manipulera mera. Så länge det handlar om att sätta sig in i hur andra tänker och hitta vinnare tjänar alla på det.
Men vad är manipulationen? Är det att genomskåda eller att köpslå som skulle vara manipulativt? Att en chef sätter sig in i hur sina underordnade tänker och försöker hitta win-win-situationer är det väl inget fel med?