2009-07-13

Inför morgondagen

Imorrn är det dags för Investors rapport, traditionellt sett som den riktiga starten på våra rapportperioder i Svergie. Jag har själv en del Investor, näst störst i portföljen efter SCA, men till skillnad från SCA så har jag funderat på att öka i Investor. Eftersom Investor i praktiken är flera aktier är risken lägre för stora bakslag där gentemot SCA, och från början var det nog tänkt att Investor skulle vara portföljens bas, och inte SCA.

Eftersom jag inte är speciellt spekulativt lagd så gillar jag inte att köpa aktier inför rapporter. Jag köper hellre med korten på bordet då jag kan avgöra vad jag får för pengarna. Det är dock lite märkligt att jag ändå skriver det här dagen innan rapport, men jag har visst någon liten spekulativ ådra i mig också!

Det tycks mig nämligen att Investors substansrabatt ökat en hel del på sistone. Ser man på tre månaders sikt så har Investor själva gått +1,1%, ungefär lika som ABB och något bättre än Ericsson (-1,3%). Det enda som gått ännu sämre är SAAB, Investors klart minsta noterade innehav, som gått -11,8%. Annars ser det mycket ljusare ut. Näst största innehavet, efter ABB, AstraZeneca har gått +20%, AtlasCopco och SEB ligger från +6% till +11% lite beroende på tillgångsslag, Husqvarna +18,8 och Electrolux +44,7.

Bland de onoterade innehaven har mobiloperatören 3 för första gången genererat vinst och EQT har lyckats lösa en ekonomisk kris i Sanitec. För tre månader sen var nog i och för sig inte krisen i Sanitec ens känd, men det kan inte röra sig om allt för stor del av Investors värde som motsvaras av Sanitec.

Dessutom har både UBS och Goldman Sachs höjt riktkursen för Investor på sistone, till 135 respektive 148 kronor, båda klart över dagens stängningskurs på 113,50. Man kan också fortfarande köpa A-aktier till ungefär4-5 kronor under B-aktiens pris... Helt obegripligt att det kostar mindre att få större rösträtt, men det har förmodligen med blankningar och försäkringar att göra... Som simpel investerare tackar jag för kaffet och köper aktieslag A!

Hade det inte varit för att jag var fullinvesterad hade jag troligen ökat i Investor om jag skulle gjort något nytt köp på börsen senaste månaden. Istället har jag som den trogne läsaren vet istället minskat i ett par innehav. Men sjunker börsen mer så det behövs stoppas in nya pengar känns det ganska givet var dom hamnar... om det inte kommer fram något uppseväckande negativt i morgondagens rapport.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Diversifierad,
    3 har för juni månad haft en positiv rörelsemarginal vilket självklart är en stark bedrift och en viktig milstolpe. Dock är inte räntor och avskrivningar inräknade. Idag har de cirka 1 miljon kunder. Troligen kommer de att behöva 500-600k fler kunder innan det är business på allvar. Det blir riktigt tufft på den svenska marknaden. Kanske är Sverige för litet för 4 mobiloperatörer?

    SvaraRadera
  2. Jag är inte så imponerad av Investor faktiskt. Investor är ett av mina största innehav, men jag är som sagt inte helt imponerad. Det är möjligt att det vänder snabbt om Börje Ekholm kan visa någon intressant affär som de drivit igenom, men just för tillfället är min inställning ganska ljum.

    För det första är jag inte glad över att Investor delar säng med SEB. Om SEB behöver mer kapital för att reda ut alla misslyckade låneaffärer i Baltikum så kommer Investor att hjälpa till. Det är möjligt att en sådan affär är bra på lång sikt, men att använda friska pengar till att täppa till kreditförluster är knappast bra i ett kort perspektiv. Den nära relationen till SEB ligger alltså som jag ser Investor i fatet för tillfället.

    En annan sak som jag inte fullt ut gillar är att ägandet i EQT har minskat. Idag, om jag är rättinformerad, äger EQTs partners en större del av kakan och Investor en mindre del. Alltså borde rimligtvis Investors exponering mot private equity ha minskat. Förvisso är bilden inte så enkel och Investor kan om man vill putta in mer pengar i nya fonder som EQT sätter upp för att på så sätt öka sin exponering, men likväl så ser jag inte att ägandeförskjutningen från Investor till EQTs partners som en fördel för mig som aktieägare. (Jag kan inte alla turer i denna fråga och har jag fel så vill jag gärna veta.)

    En annan sak som irriterar mig med Investor är att man sitter på en stor kassa och är passiv. Om man arbetar med investeringar så skall inte pengarna ligga för länge. Kassan är Investors lager och de varor som finns i ett lager skall omsättas. Låt vara att det är en bra idé att avvakta till rätt tillfälle dyker upp, men den senaste tiden har man bara använt pengarna till att "rädda" SEB, vilket knappast kan ses som ett aktivt investeringsbeslut utan det skall snarare ses som att hjälpa en nära vän som hamnat i trubbel.

    Jag kommer att ha kvar mina aktier i Investor, men jag är inte imponerad av att man gång på gång babblar om att det kan bli värre. Självklart kan det bli värre, men det är en universell sanning - det kan alltid bli värre. Sätt igång och jobba Investor.

    Slutligen skall det sägas att jag har inga planer just nu på att sälja mina aktier i Investor, snarare öka. När väl affärer presenteras, vilket kommer att ske förr eller senare, troligen nu under Q3, så kommer förhoppningsvis kursen att hoppa upp. Det är i alla fall vad jag hoppas på.

    Charlie

    SvaraRadera