2009-07-13

Semestern slår till

Jag följer ganska noga besökstalen på min sajt om privatekonomi, Kapitalnet. Under hela våren har besökstoppen under veckan kommit på måndagar, och den har legat stadigt över 300 unika besökare, ibland över 400 med 466 som högst topp (enligt Google Analytics). Dom senaste två måndagarna, 29/6 och 6/7 har besöksantalet dock inte riktigt nått upp till 300, men över 250 i alla fall... men idag verkar jag inte ens komma upp till 200 besökare!

Intressant annars just det faktum att måndagar är bästa dagen. Är det så generellt för sajter runt om i världen, att folk har ett uppdämt behov av surfning efter helgen? Eller har det att göra med att jag riktar in mig mycket mot bostadsköpare, och att visningarna vanligen är på söndagar med omvisning på måndagar? Någon annan som följer sin besöksstatistik som kan slänga in någon ledtråd?

4 kommentarer:

  1. Oftast har jag mest besökare på måndagar, och minst på helgen. Jag inbillar mig att många surfar på jobbet.

    SvaraRadera
  2. Kan bekräfta att måndagar ger mest trafik.

    Lördagar är sämst, och fredagar och söndagar kommer på ungefär delad tredje plats. På fredag verkar man gå hem tidigt och låter sedan bli datorn. Söndagar börjar det återhämta sig, men veckotoppen är i princip alltid på måndag.

    SvaraRadera
  3. Hej, det stämmer ofta att måndagar är absolut bäst. I alla fall för de större sidorna jag har inom valutahandel, fastigheter och internetmarknadsföring.

    Inbillar mig att många har inte surfat så mycket på helgen och när de kommer tillbaka till jobbet så tar man igen det.

    SvaraRadera
  4. Din statistik stämmer väl överens med min statistik, men eftersom jag varit dålig på att uppdatera den senaste tiden är det snarare uppdateringarna som har genererat trafik för min del.

    Charlie

    SvaraRadera