2009-07-24

Liket lever

Mitt innehav i TeliaSonera har inte varit speciellt varken roligt eller spännande. Däremot har det varit tämligen stabilt. Detta förutom när Staten gjorde sig av med delar av sitt innehav för drygt två år sen då aktien sjönk som en sten under ett par dagar samt under resan upp och ner i samband med France Telecoms bud för ett år sen. Efter det har Telia utvecklats klart bättre än index, även om aktien gått ner i likhet med allt annat i världen. Tänkte någon mer än jag förresten på hur tyst det har varit om Statens dåliga försäljning av Telia när kursen legat mellan 35-45 det senaste året?

Idag kom Telia med en rapport strax över förväntningarna, men dom skruvade också upp prognosen för vinstmarginalen. Dessutom överraskade dom två starkaste korten för framtiden, bredband och eurasia, positivt enligt analytiker. Det har fått aktien att fortsätta upp ytterligare 7% nu på morgonen, och på en månad är Telia upp 22,5%. Genom det så är jag bara back 10% på Telia, exklusive utdelninar, trots att jag inte ökat sen den 13/2 förra året, alltså 1,5 år sen och innan finanskrisen slog till på allvar. Inklusive utdelningar ligger jag nog faktiskt på plus då Telia har delat ut rikligt med pengar under mina år som ägare.

Jag kommer inte röra mitt innehav i Telia, då jag är en nöjd ägare. Dom har också en ganska hög vikt i portföljen redan nu, så det blir inte tal om att öka mer heller i dagsläget.

Telia Sonera ökar vinsten (DN)

2 kommentarer:

  1. Jag har en fråga om rörlig ränta.
    Utan har haft rörlig ränta på mitt lån i Handelsbanken länge. I april tog jag ett erbjudande om fast ränta i tre månader. Jag förstod inte att jag inte skulle kunna gå tillbaka till min rörliga ränta efter detta.
    Jag känner mig lurad. Är jag det eller är jag bara vansinnigt korkad som lät mig övertalas till detta. Eller är det bättre nu om jag får ett bra erbjudande som är långsiktigt.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Under förra året avvecklade Handelsbanken sin produkt "rörligt" vilket gör att ingen som inte redan har det kan få det. Jag vet inte om det gällde alla, men för min del fick jag inte förnya ränterabatten på rörliga när den tog slut, vilket i praktiken tvingade mig att sluta med produkten eftersom räntan utan rabatt var helt vansinnig. För min del slutade det med att jag bytte bank. Du kan läsa hela den historian i mitt gamla inlägg bankbyte.

    SvaraRadera