2007-08-16

Rabatten borta - och aktierna

Dom senaste dagarnas ras på börsen har raderat rabatten i Öresund enligt mina beräkningar. Innehaven har sjunkit betydligt mer än den egna aktien. Substansvärdet har på den här sidan halvårsskiftet följt index ganska väl, ner nära 10 %, medan Öresundsaktien "bara" sjunkit med 8 %. Den sista juni var alltså rabatten 2 %, en månad senare var den 4 % och nu är den alltså borta igen. Lite märkligt, men kanske är det fler än jag som ser Öresund som ett bra val på en skakig börs.

Efter amerikanska börsens starka avslutning finns det också gott hopp om att så väl innehav som den egna aktien kliver uppåt imorgon bitti. Hopp för er andra alltså, själv har jag lyckats slarva bort mina Öresund. Jag sålde idag för att inkassera en reaförlust att kvitta tidigare vinster med. Tanken var att köpa tillbaka aktierna direkt, men tyvärr brände jag min sista engångskod och får lov att vänta till imorgon. Vi får se om jag kan få tag på dom till ett vettigt pris då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar