2008-06-05

Det kommer mera

Idag presenterade France Telekom ett "indikativt bud" på Telia. Budet räknat på franska värderar Telia till 62,35 kr, men räknar vi på svenska är det bara 56,22. Skillnaden är att dom räknar med analytikernas riktkurs på egna aktien för den del som är i aktier medan vi svenskar räknar på senast betalt för deras aktie... vilket alltså är ganska stor skillnad. Nu på morgonen har France Telekom dessutom fallit 4% till vilket sänker budet på svenska ytterligare.

Att ett bud på 56,22 kronor per aktie, eller nu ännu lägre, skulle gå igenom låter osannolikt. Räkna därför med att fransoserna bara la ut detta bud för att "kolla läget". Sannolikt kommer det mera framöver. Själv har jag resonerat med mig själv och kommit fram till att 65 kronor är min gräns för att sälja. Vi får se om dom hostar upp det till slut... Annars är jag ganska nöjd med att fortsätta äga Telia. Skulle dock budet gå igenom till en lägre nivå kommer jag sälja - några France Telekom-aktier vill jag inte ha i portföljen.

Franskt bud på Telia Sonera , Snabbt bud väntas på Telia, Budet är en "jätteaffär" (DN)
Styrelsen säger nej, Så har Teliaaktien gått, "Budet skulle behöva vara högre" (Mer DN)

2 kommentarer:

  1. Vill då inte tro att det där budet ska gå i genom. Budet känns lågt för aktien.

    SvaraRadera
  2. Att svenska staten överhuvudtaget överväger att sälja sina aktier till ett företag som kontrolleras av franska staten känns mycket märkligt.

    SvaraRadera