2008-06-04

Kommande köplägen

Börsen fortsätter neråt och jag läser på flera håll att "bear market rallyt" är över. Ytterligare nedgångar i sikt i så fall. Inte helt fel att för tillfället ligga mer likvid än på länge.

Vi fick en prisidé från radonkillen på plats igår som inte ligger högre än att Orkla-pengarna ska tillbaka till börsen. Återstår dock att se så att offerten överensstämmer med prisidéen.

Under tiden sitter jag och funderar på lämpliga offer. Bevakningslistan består för närvarande av Autoliv, D/S Norden, DnB NOR, Fortum, G4S, Handelsbanken, H&M, Orc Software, Orkla, Securitas, StatoilHydro samt dom bolag jag redan har.

Med nuvarande värdering är det främst DnB NOR, och i viss mån Securitas, som känns riktigt intressant. Securitas har dock sin sentida kris som ligger dom i fatet... Fortsätter börsen ner öppnas dock fler möjligheter. Autoliv under 300, D/S Norden under 500, Fortum under 27, G4S under 20, Handelsbanken under 150, H&M under 300, Orc Software under 100, Orkla om REC:s börsvärde sjunker till 80% av Orklas (eller Orkla avvyttrar delar av sitt REC-innehav) eller Statoil under 150 känns aptitretande.

Det blir en spännande väntan på offerten!

3 kommentarer:

  1. Får hoppas att offerten blir som pris iden :)

    Man får se den fallande börsen som köplägen i annars dyra bolag.

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har rätt i att det blir en sval börs över sommaren. Jag funderar på vilka bolag jag ska investera mina skatteåterbäringspengar i, och medan jag läser in mig på bolagen så får ju kurserna gärna sjunka en liten bit till så de blir ännu billigare. :)

    SvaraRadera
  3. Hej Husmor! Välkommen hit.

    Själv vill jag inte spekulera i hur börsen kommer gå, jag konstaterade bara att vissa förståsigpåare tror att det är så. Jag ska investera i något jag anser vara attraktivt värderat när jag får min offert, förutsatt att den överensstämmer med prisidéen. Går börsen ner tills dess är det så klart tacksamt, men det är inget jag räknar med. Att jag inte investerar idag beror på att jag vill ha min kommande utgift på papper innan jag använder pengar till annat.

    SvaraRadera