2008-06-01

Övervägande likvid

Sen vi fick reda på att vi har ett radonproblem har nyinvesterandet lagts på is och jag har snarare sålt av en del börspapper. När jag summerade tillgångarna idag så var det räntebärande benet för första gången större än benet med aktier och aktiefonder sen jag började med månadsvis avstämning vid halvårsskiftet förra året. Jag har också kommit betydligt efter mitt mål att ha aktier till halva värdet av vad vi amorterat på huslånet.

Båda förklaras dock av min försäljning av Orkla i fredags, pengar som var avsedda att ha kvar på börsen. Tidigare har räntebenet svällt "organiskt" genom att inte extraamortera eller nyspara, men jag har hållit kvar vid målet att amortera 5.000 kronor per månad och hålla aktiebenet inom +/- 5% från halva amorterade beloppet. Den betydligt högre risken än jag räknat med, i samband med att vi snart kan få veta att vi behöver pengarna, gjorde att jag tog det säkra före det osäkra och sålde direkt.

På tisdag ska det komma hit en radonexpert och mäta gammastrålning och sen offerera en lösning på problemet. Beroende på vad det står för siffror på offerten får vi se hur pengarna fördelar sig framöver. Fram till dess är jag alltså övervägande likvid för första gången på länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar