2008-06-30

Mera Danske

Idag ökade jag i Danske till kursen 138 DKK. Dom var noterade på min köplista till 145,50 men jag har avvaktat lite för att låta den allmänna nedgången avta i momentum. Den allmänna nedgången har också skapat utrymme för ytterligare köp enligt min andelsmodell.

Eget kapital per aktie uppgick vid senaste kvartalsrapporten till 147,50 DKK så man kan säga att man köper hundralappar för 93,50 nu. Anledningen till att man kan göra så bra affärer är så klart att marknaden prisar in kapitalförluster i kreditkrisens spår men jag känner mig ändå rätt trygg. Visst kan det komma ytterligare nedskrivningar, men Danske är traditionellt en försiktig bank så det ska nog inte handla om några katastrofer.

Tittar jag historiskt tycker jag också det ser ut som om Danske klarade nedgången i 00-talets början bättre än vårt svenska stjärnskott i genren, Handelsbanken. Fortsätter konjunkturen vika så känns det betryggande.

Kan dom upprepa sin utdelning har dom också en direktavkastning på över 6%. 2001 kunde dom höja utdelningen och 2002 låg den oförändrad. Enda gången den sänkts är mellan 2005 och 2006 då dom ändrade policy om hur stor del av vinsten som ska delas ut, tillbaka till 40% från 50% som gällde mellan 2003-2005. Det i sin tur gör ju att kassan är starkare idag då dom drog ner på utdelningarna när tiderna var goda.

I och med ökningen är Danske Bank nu ett av mina större innehav.

1 kommentar:

  1. den danske är ett bra köp, har själv fått lite indsider från en kollega vars vän är ganska bra posterad i företaget, dem har en vinstprognos på 40 procent under 3 års period men eftersom dem har en konservativ tankegång och inte gärna ger för höga förhoppningar så räknar man på en högre avkastning inoficiellt men detta kan jag inte bekräfta

    www.metrobloggen.se/kapitalist

    SvaraRadera