2009-03-16

Min portfölj

Bakom bloggen hittar ni också en lagomt diversifierad portfölj. Grunden utgörs av Investor, storägare i flera av Stockholmsbörsen storbolag och dessutom ägare av en del onoterade bolag. Utöver det finns dagligvaror och skogar genom SCA och sällanköpsvaror för skog och trädgård genom Husqvarna. Ni hittar också SKF som gör kullager och för telefoni, bredband och tv svarar Telia. Utöver det hittar ni också HQ, en investmentbank och fondförvaltare, Danske Bank, en traditionell bank samt Orc Software som gör mjukvara för börshandel. Portföljen kompleteras av Fortum som tillverkar och säljer el och värme och StatoilHydro som gör allt som har med olja att göra.

Jag satsar helst på stabila företag med hög utdelning, gärna där jag själv gillar produkten. Hos SCA gillar jag Edet och Libero, från Husqvarna kommer även t.ex. Partner och Gardena som jag använder hemma i trädgårn och Telia använder jag på alla tänkbara områden. Jag är också väldigt förtjust i både Danskes och HQ:s fonder. Danske äger också flera mindre svenska banker, som t.ex. Östgöta Enskilda, där jag själv är kund, Skånes Provinsbank och Smålandsbanken. Hos Fortum är jag indirekt kund då dom äger största delen av mitt elbolag. Även hos Statoil är jag ofta kund, framförallt hos Jet som ägs av Statoil sedan ett par år.

Investor, Orc Software och SKF är det svårt för mig att vara kund hos, utan där litar jag till vad jag kan läsa mig till och hör på olika håll. Orc användes till exempel hos ett företag som jag gjorde en del konsultuppdrag för tidigare, och dom var eld och lågor över produkten. Jag har också sökt jobb där själv vid ett tillfälle och fick en väldigt positiv känsla. Jag valde dock ett annat jobb till slut... Hos Investor och SKF har jag väldigt stort förtroende för respektive vd, Börje Ekholm och Tom Johnstone, vilket väger tungt. Jag upplever också företagen som välskötta och väl positionerade för framtiden.

Klicka på ett bolag nedan för att läsa allt jag skrivit om just det.

4 kommentarer:

  1. Vilken fin portfölj du har. Jag tycker H&M också skulle passa bra i din portfölj.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Jag har haft H&M tidigare, och har även funderat på dom många gånger sen dess... Jag tycker dock att dom är högt värderade, även om dom gång på gång visar att dom är värda den höga värderingen. Den dag som inte levererar längre finns det dock gott om fallhöjd, och det är därför jag håller mig borta från dom.

    SvaraRadera
  3. hej diversifierad!
    Jag undrar över SKF, jag har ganska mycket av portföljen i SKF, och börjar undra om inte aktien börjar bli dyr. Kanske man ska sälja och hämta vinsten (i mitt fall 60 %)? Vad tycker du?

    SvaraRadera
  4. Hej millionaire!

    Givetvis kan man tycka att SKF känns dyr nu med ett P/E på drygt 28 sett till TTM. Men kollar du på längre sikt så är P/E klart lägre och aktien är ju fortfarande en bra bit från ATH.

    I min portfölj har SKF en vikt på 12% för tillfället vilket jag tycker känns lagom och jag har därför inga planer på att minska innehavet. Det är ett finfint bolag med en ljus framtid (imho). Hade vikten varit väsentligt högre hade jag nog minskat lite med tanke på den fina utvecklingen senaste tiden och den något utmanande värderingen.

    Jag skulle definitivt inte sälja allt dock. SKF är mitt äldsta portföljbolag och har absolut en fortsatt tro på deras affärsidé. Deras produkt syftar till att minska energiåtgången vilket är en av dom viktigaste byggstenarna för vårt framtida samhälle.

    SvaraRadera