2009-03-07

Ute ur Kesko

Den svaga kronan gör att jag för tillfället finner investeringar utomlands mindre lockande. Det känns osannolikt att dom här nivåerna är hållbara i längden, även om det säkert kan hålla ett tag till. Mycket beror nog på börsutvecklingen dock. När börserna runt om i världen börjar gå uppåt igen kommer sannolikt den svenska kronan att stärkas, vilket betyder att uppgångarna i aktier köpta i annan valuta kommer att underprestera dom på hemmamarknaden på grund av negativa valutaeffekter.

Som ett led av detta lämnade jag Kesko i veckan. Tack vare den starka euron har jag inte tappat så mycket där som jag hade gjort om växelkursen varit den samma. Även fast jag köpte mina Kesko för 21,75 EUR styck och sålde för 16,75 EUR (dvs 23% ner) blev förlusten bara 5,3% för mig på grund av valutaeffekten. Vid köpttillfället stod Euron i 9,42 och när jag sålde i 11,58. Trevligt att ha klarat sig så bra trots att aktien långt ifrån har rosat marknaden med en riktigt dålig rapport, trist försäljningsutveckling och exponering mot såväl Baltikum, byggsektor samt bilar.

Jag gillar dock Kesko som företag och kan mycket väl tänka mig att investera där igen, men då ska helst Euron har sjunkit tillbaka en bit först, och gärna också en stabilisering av läget i Baltikum. Bland ljuspunkterna finns bland annat att dom har hela sin publika hemsida på svenska, liksom alla deras pressmeddelanden, vilket gör det lätt som svensk att ta till sig informationen. Dom är också med på Global 100-listan. Jag fortsätter ha dom på bevakningslistan, men för tillfället står jag som sagt på sidlinjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar