2009-03-13

Märklig syn på bonus

Ingen har väl missat debatten om bonusar generellt, och hos SEB allra mest. Det ska ju vara i tider som dessa som bonusar ska vara bäst för företagen - tider som dessa som är själva grunden i att ha ett bonussystem. När det inte går bra så minskar också lönekostnaderna. Så var det väl i alla fall tänkt från början. Att som SEB ta bort bonusen när det går dåligt och ersätta med en högre grundlön verkar fullkomligt vansinnigt.

På firman där jag jobbar har vi alla en rörlig del som betalas ut om vi slår budget, och annars inte betalas ut. På så sätt så får vi bättre betalt när det går bra och sämre när det går dåligt. Firman får högre löneutgifter när det går bra och lägre när det går dåligt. En enkel modell som gynnar båda parter. Hur svårt ska det vara?

Måste också nämna det nya rönet att SEB bjuder 230 personer på lyxresa till alperna med specialchartrade flygplan och alla lyxhotell. Även det verkar fullkomligt vansinnigt efter att dom sagt upp 5% av personalen och tagit in nya pengar från ägarna. Inte undra på att många tydligen funderar på att byta bank. Vill därför passa på att tipsa om mina artiklar om att byta bank, Välja bank och Pruta på räntan.

1 kommentar:

  1. Undar hur de som byter bank resonerar, för banken är ju inte statlig. Jag har själv SEB som bank och de får torka sig i baken med pengarna för min del, jag har mina lån där (med bra ränta), jag har en skvätt pengar på ett bankkonto där (som inte försvinner för att någon reser till alperna) etc etc. Jag slutar ju inte dricka mjölk för att en storbonde reser till alperna för sina mjölkpengar.

    SvaraRadera