2009-11-11

Om pension

Som jag nämnt tidigare så tänker jag mig att lägga till information om pension på Kapitalnet framöver. I fredags hade jag förmånen att sitta med i en workshop för att ta fram ett koncept till en av dom större tjänstepensionsförvaltarna vilket gav mig ytterligare lust att lägga till det samtidigt som jag fick serverat en rad frågor som behöver besvaras. Det visade sig att kunskapen om pension i allmänhet och tjänstepension i synnerhet generellt sett var väldigt låg i gruppen - något som jag tror är ganska representativt för dom flesta svenskar. Jag som teknisk representant i gruppen fick ägna mer tid åt att förklara grunderna i pensionssystemet än att bolla tekniska lösningar.

På tal om pension så vill jag också tipsa om Stockmans inlägg om PPM igår. Egentligen verkar det mest vara tjänstepensionssystemet som han vill reformera, och så långt är jag verkligen med honom på tåget. Om man ska blanda in PPM och IPS också, som Stockman är inne på, är jag inte riktigt lika säker på att jag håller med om. Det måste jag smälta en stund innan jag tar ställning till.

Det har också varit en hel del hallabaloo om ppm-rådgivning under senaste veckan, mycket i eftervattnet till ett inlägg på DN Debatt i fredags där branschen kallas för "kvalificerat bondfångeri" av Lars-Erik Forsgårdh och Bengt Rydén. Även det är definitivt en tråd att ta upp. Det ligger väldigt mycket i det dom säger. Priset för en sån här tjänst ligger tydligen på omkring 500 kronor årligen, som många svenskar gladeligen betalar och ofta får sämre avkastning än om dom legat kvar i soffliggarfonden, om dom följde någons gratis rådgivning på nätet eller bara investerade allt i någon totalförvaltningsfond typ HQ Total. Speciellt om man räknar med det extra "förvaltningsarvodet" dom betalar till sina rådgivare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar