2009-11-29

Statoil tre månader

Det är nu tre månader sen jag plockade in Statoil, mitt senaste nya innehav. Jag hade bestämt mig för att utöka portföljen med ett bolag och scoutade fram ett gäng intressanta kandidater. Med listan på plats läste jag på, räknade lite och avvaktade närmsta rapport. Dom fyra sista på listan har jag tagit ut en graf på så här tre månader senare för att se hur det gått för dom.

Vid en första anblick ser det ut som om det i det här läget gått ungefär likvärdigt för dom. Hela bunten ligger mellan +5 och +10 procent. HiQ och Peab gick klart bättre inledningsvis för att sen tappa. Den svenska duon har dessutom båda kommit med rapporter som gjort marknaden besviken, Peab här i förra veckan vilket förklarar deras tråkiga slutkläm i jämförelsen nedan.



En sak som inte syns är dock valutaskillnaden. När jag köpte Statoil kostade en NOK ungefär 1,17 SEK och nu är siffran 1,24 SEK. Det innebär att Statoil gått upp ytterligare 6 % om man räknar i svenska kronor. Räknar man in det så tror jag att Statoil är den som gått bäst i högen. Tyvärr hittade jag ingen jämförelsetjänst som tar med valutakurser. Är det någon som känner till en så får ni jättegärna säga till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar