2009-12-09

Årets julöl (och en glögg)

Det var ett tag sen jag skrev om öl så det kan väl vara läge för det nu! För en dryg vecka sen köptes följande in från Systembolaget för omkring en tusenlapp:


Från vänster ser ni:
11703
Fresh HopUSA650 ml79.80
11323
Fra TilDanmark750 ml79.90
11363
Samuel Adams Winter Lager
USA355 ml16.90
11351
Mr Sno'BallsStorbritannien330 ml24.90
11388
NostradamusBelgien330 ml29.30
11502
Ola DubhStorbritannien330 ml49.30
11293
Rigor Mortis AbtKanada341 ml34.90
11378
Hibernation AleUSA355 ml29.90
11344
SnowblindSverige500 ml33.50
11233
Péché MortelKanada341 ml34.40
11326
Underlig JulNorge500 ml45.90
11371
Grebbestad JulölSverige500 ml19.90
96504
Dufvenkrooks Xmas Delight (Glögg)Sverige500 ml69.00
Jag har hunnit smaka samtliga utom Mikkeller Fra Til, som jag dock druckit tidigare år, och här följer lite kommenterar till dom.

Allra bäst gillade jag Rigor Mortis Abt. Förvisso inte speciellt "julig", men gillar man belgisk öl så är den en riktig fröjd - sitt Kandadensiska ursprung till trots. Det är en så kallad "quadrupel", den starkaste av de Belgiska sorterna, och kan väl jämföras med dom mer namnkunniga Westvletern 12, Rochfort 10 och La Trappe Quadrupel.

Dess syster, Péché Mortel, är något så ovanligt som en "Imperial Coffee Stout" och är en riktig efterrättsöl även den. Väldigt mycket smaker och mår bäst av att få lite luft innan den börjar drickas.

Även Fresh Hop är väldigt god, men inte så mycket till efterrätt. Den är brygd på färsk humle vilket ger den en väldigt levande smak. Denna gång lyckades den också komma över till Sverige medan den fortfarande smakar färskt, till skillnad mot Sierra Nevada Harvest för några månader sen. Den färskhumlade ölen jämfört med en vanlig öl är lite som skillnaden på att äta gräs och hö kanske! En utmärkt törstsläckare.

Hibernation Ale är en stående favorit som kommer till Systemet runt jul år efter år - och alltid är lika god! Inte någon direkt krävande öl, bara väldigt god. Rinner mjukt och fint ner i strupen med en viss sötma i smaken.

Tyvärr minns jag inte Nostradamus så väl, den kom ganska sent på kvällen, så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Jag minns dock att den var god, men inte lika god som dom som står listade högre upp. Tror den passar ganska bra på den här platsen i listan!

Det norska inslaget, Underlig Jul, har jag druckit förut och gillar den vid rätta tillfället. Den drar lätt tanken till glögg med alla dess julkryddor. Passar bra vid alla tillfällen då du tror att en glögg skulle sitta fint!

Det bästa svenska inslaget, Snowblind, var också riktigt bra - speciellt för sin prislapp. En humlig öl med en stor och trevlig beska - fast inte så mycket kropp.

Samuel Adams Winter Lager och Grebbestad Julöl, den senare även den svensk, är båda bra öl för större konsumtion, eller som öl till maten. Men några konnessör-öl är dom inte...

Mr Sno'Balls hade god smak men lite för lite av den. Lite vattnig skulle jag säga. Utan att alls säga att den är dålig så avråder jag från den - det finns mycket bättre öl att lägga pengarna på för tillfället!

Glöggen då? Njae. Den var god, men mycket till kakaosmak fanns inte. Jag föreslår att ni väljer gamla hederliga Dufvenkrooks Prestige (96512) istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar