2009-12-14

Julklappstips

Så här i juletid kan det ju vara bra med både boktips och julklappstips, så här kommer jag med ett kombinerat. Det är boken Common Stocks and Uncommon Profits, skriven av Philip A. Fisher, som jag vill tipsa om.

Boken kan ses som lite av en motpol till den bok jag rekommenderat vid ett flertal tillfällen tidigare, The Intelligent Investor. Graham, författaren till den sistnämnda, påstås vara fadern till värdeinvestering och Fisher, som jag tipsar om nu, är pioniären bakom tillväxtinvestering.

Böckerna är dock inte direkta motsatser. Båda förespråkar till exempel långsiktighet och Fisher säger i boken att den bästa tidpunkten att sälja en aktie är "nästan aldrig". Vad som skiljer är dock att Graham primärt är intresserad av stabila företag som kan upprepa sina nuvarande förtjänster medan Fisher är ute efter bolag som har potential att växa markant. Boken primära innehåll är en lista på 15 punkter för att hitta dessa.

Just den här utgåvan innehåller dessutom en hel del annat - som titeln säger "and other writings by ..." - som även dom är väldigt intressanta. Del två går under rubriken "Conservative Investors Sleep Well" och är sex kapitel om dom fyra dimensionerna av konservativ investering och del tre går under rubriken "Developing an Investment Philosophy" och är kanske den del jag själv hade mest glädje av.

Warren Buffet, som jag antar att dom flesta läsare av min blogg känner till, ska ha sagt att han är 85 % Graham och 15 % Fisher.

Ett hett tips alltså. Läs mer och beställ på Adlibris för 124 kronor inklusive frakt. Vill ni ha den till jul så vill Adlibris ha beställningen senast på onsdag. Trevlig läsning!

Common Stocks and Uncommon Profits (Adlibris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar