2009-12-01

AdSense konverterar till SEK

Som dom flesta AdSense-användare redan märkt så vill AdSense att vi som svenskar går över till att få rapporter i SEK. Dom har skickat ut mejl om det och du blir påmind så fort du loggar in. Du är inte tvingad att ändra i nuläget, men dom skriver att du kommer att bli det i framtiden. Det står också att om du ändrar så kan du inte ändra tillbaka.

Efter att ha letat runt lite på nätet så har jag inte lyckats hitta någon som är upprörd över de avtalsförändringar som måste godkännas i samband med bytet. Det verkar helt enkelt ha att göra med att dom vill sluta växla så mycket pengar. Svenska annonsörer vill betala i SEK och vi svenska affiliates vill ha betalt i SEK - så varför hålla på att växla fram och tillbaka till dollar?

Förhoppningsvis betyder det något bättre betalt då växlingsavgifterna försvinner. Jag tänker godkänna villkoren, men tänkte dock vänta tills årsskiftet av deklarationsskäl. Utbetalaren av pengarna kommer nämligen att ändras från Google Inc till Google Ireland när avtalet godkänts och på deklarationen ska du ange vem pengarna kommer ifrån. Jag tänker mig att det är enklare om dom kommer från Google Inc helt och hållet i år och från Google Ireland helt och hållet nästa år.

En lite störande faktor är dock att det är svårt att veta på vilken sida av årsskiftet som decemberutbetalningen kommer. Förra årsskiftet kom den i Januari, vilket gjorde att den ska deklareras i år. Om jag väntar med att konvertera till Irlandsutbetalningar vill jag ju inte att novemberpengarna ska droppa in i Januari, då får jag ju samma problem fast nästa år. Ett alternativ är väl att gå in och frysa utbetalningarna nu och tina upp dom efter årsskiftet. Då kan jag konvertera på en gång eftersom det är kontantprincipen som gäller.

Någon annan som resonerat kring ämnet och har någon input att komma med?

3 kommentarer:

  1. Jag har redan bytt. Rent formellt så är det bättre att det är Google Ireland som står uttryckligen som utbetalare, för hantering av momsen inom EU, även om den väl hanterades likadant redan tidigare, då Inc också hade ett EU-momsreg.

    Märkte ingen som helst skillnad annars egentligen, utom möjligen att intäkterna stigit, men det beror nog inte just på det utan på fler besökare...

    SvaraRadera
  2. Hej Jag har en frånga eftersom du verkar vara ganska inställd på det här ämnet. Det är så att jag har ju adsense konto och jag får ganska mycket pengar av dem, om jag nu inte deklarera låt säga 30 000kr tror du då att skatteverket kommer hoppa på mig direkt och vad händer om skatteverket tar mig?

    SvaraRadera
  3. Håkan: Jag vet inte vad som händer om man blir påkommen med att inte ha skattat för en summa i den storlek du nämner. Det jag vet är dock att Skatteverket tidigare har sagt att dom ska lägga resurser på att hitta just den typen av brott. Det var ett par kända bloggare som togs in till någon form av samtal förra året minns jag, som dom skrev om på sina bloggar i efterhand. En av dom hittar du här.

    SvaraRadera