2010-05-11

Hur Twittrar man?

Det verkar inte vara så många twittrare som läser min blogg. Jag har bara fått två följare, samt en kommentar som frågade om hur man twittrar. För att råda bot på det så tänkte jag skriva en kortfattad grundkurs här.

Twitter är det som återstår av vågen mikrobloggar som var så inne för något år sen. Det fanns några olika tjänster, men den enda som tagit sig är Twitter. En mikroblogg är som en vanlig blogg fast inläggen är begränsade till 140 tecken. Typ som SMS. Det går också att adressera inläggen om man t.ex. vill kommentera någon annans inlägg. Jag har lagt till en ruta här i vänsterspalten så man kan se mina senaste "tweets". Kanske kan fungera bra som exempel!

Du börjar med att skaffa ett konto, klicka här. I första steget anger du namn, e-post och ditt önskade lösenord. Sen följer några steg där du kan hitta folk att följa. På Twitter fungerar det nämligen så att du följer dom som du tror är intressanta att läsa. Då får du upp deras inlägg på din hemsida. Det går sen utmärkt att sluta följa någon om det visade sig att det inte var så intressant! Du kommer erbjudas att hitta folk på några olika sätt, men jag tycker det är svårt att gå genom deras automatiska hjälp... Därför jag frågade om tips på folk att följa i gårdagens inlägg. Det går också bra att lägga till folk att följa i efterhand.

När du tagit dig igenom stegen för att hitta folk att följa så är du klar att börja twittra. Det är som sagt ungefär som att blogga, fast väldigt kort. Utmärkt för korta tips eller kommentarer till nyheter t.ex. För att folk ska hitta dina inlägg finns ett begrepp kallat hashtags. Det är inget annat än nyckelord med en brädgård (hashtag) framför. T.ex. skulle jag kunna skriva #aktier avslutningsvis i ett inlägg om aktier, eller #ekonomi om jag vill vara mer generell. Det verkar dock inte vara så många som använder dom taggarna än, men vi får väl börja med gemensamma krafter!

Skicka gärna en kommentar här om det är något som är oklart eller om du behöver ytterligare instruktioner.

Ni får så klart gärna följa diversifierad och kapitalnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar