2010-05-10

Första dagen på sommarlovet

Idag är jag hemma för första dagen av totalt cirka 100. Den här veckan har jag semester, sen ska det bli föräldraledigt uppblandat med lite mer semester fram till andra halvan av augusti. I fredags blev jag kvar sent på jobbet för att få klart det sista, men jag är lite stand by den här veckan om det skulle dyka upp något - därav semester istället för föräldraledighet.

Ledigheten börjar med en härlig börsdag, men en tämligen trist dag sett till vädret. Jag var ute och fixade lite i trädgåden efter frukost men det var fleecetröja och mössa som gällde - inte vad jag hade hoppats på i förhand.

Det höll dessutom på att bli en rejäl olycka medan jag var ute. Någon skolklass var och lekte i skogen ovanför vårt hus och dom vuxna verkade inte ha någon riktig ordning på eleverna. Jag såg fyra tjejer stå nära en ganska brant kant och en av dom skulle imponera genom att gå nära - och höll på att ramla ner. Tjejerna började skrika och tjoa, och dom andra som försökte rädda tjejen höll på att åka med ner dom också. Jag satte fart ditåt, till skillnad från dom anställda som skulle hålla ordning, men tjejerna redde som tur var upp situationen innan jag hann dit. Jag travade istället vidare upp i skogen och letade reda på första bästa vuxen. Det var en ung kille som jag fick tag på och berättade att fyra tjejer stod borta vid ett stup och utmanade varandra att dö. "Jaha, då får vi kolla på det då" sa han och strosade så sakteliga åt det hållet.

Efter det gjorde jag klart det jag höll på med i trädgården och gick in. Inga jobbmail än, och telefonen håller sig tyst. Därför dags för ett blogginlägg.

Senaste månaden har dom varit ganska sällsynta, men nu ska det bli bättring! Tre dagar i veckan kommer jag bara ha lillkillen hemma, och eftersom han fortfarande sover middag bör det kunna bli en del inlägg tidig eftermiddag på tisdagar, onsdagar och torsdagar.

Jag har varit i princip lika overksam på börsen som på bloggen. Det mesta jag har gjort har jag även skrivit om här. En sak jag inte skrivit om är att jag plockade ut en del pengar från fonder under april då min månadavstämning visade att aktiebenet växt sig för starkt i förhållande till reella benet, enligt min strategi som jag skrivit om tidigare. Det kom ju dessutom ett gäng utdelningar som inte har återinvesterats på grund av det. Det enda som återinvesterats är utdelningen från Fortum som jag köpte några Orexo-aktier för utan någon djupare analys. Ingen vidare affär än så länge, minus nästan 12 % för tillfället, men i kronor mätt så är det struntsummor det handlar om eftersom köpet var så litet.

Vid avstämningen igår visade det sig dock att förhållandena mellan benen hade slagit över åt andra hållet så att det var läge för inköp. Börsuppgången idag har dock eliminerat det behovet och aktiebenet befinner sig åter inom det intervall som är godkänt. Är åter igen glad åt att jag inte ägnar mig åt stop-loss i min strategi - får hoppas att jag har anledning att fortsätta med den glädjen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar