2010-05-28

Nu blir det dyrare

Eurokrisen tycks ha kommit av sig samtidigt som den svenska tillväxten rapporteras bättre än väntat. Sammantaget får det kronan att stärkas samtidigt som det ökar sannolikheten för en räntehöjning inom nära framtid.

Kronan är nu tillbaka på dom nivåer mot euron, till och med lite starkare, än när eurokrisen skakade om kronan ordentligt som jag skrev tidigare i veckan. Fortfarande skönt att ha lämnat europositionen i PPM, och nu även glädjande.

För så sent som 10 dagar sen så spekulerade jag i att Riksbanken nog skulle vänta ett möte till innan dom slog till med en höjning. Nu känns det dock som att dom mycket väl kan slå till redan vid nästa möte, närmare bestämt den sista juni med offentliggjort beslut den första juli. Extra spännande blir att se hur min bank hanterar det, eftersom den "rörliga" räntan där har månadsvis bindning. Höjer dom i månadsskiftet juni-juli för att dom tror att Riksbanken kommer avisera en höjning den 1:a juli, eller är dom schysta och låter bli? Schyst är väl knappast något man kan hoppas på att en bank är... men vi får väl se.

Höjs räntan så blir det så klart dyrare för alla oss med rörliga lån, vilket är en väldigt stor andel för tillfället. Jag för min del har råd med betydligt högre ränta, och jag hoppas att alla nya låntagare har det också. Det är inte länge sen den rörliga räntan låg runt 6 %...

Mer läsning:
Buffert och den egna bostaden (Cornucopia?)
Börja spara (Kapitalnet)
Rörligt eller bundet? (Kapitalnet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar