2010-07-12

Kvotering äcklar mig

Precis innan Sven-Otto Littorin avgick gjorde han som ni känner till ett sista utspel och krävde plötsligt omedelbar könskvotering i bolagsstyrelser. Varför han gjorde detta sista utspel är en gåta i sig, en betydligt större gåta för mig än om han köpt sex eller inte. Skönt nog tog hans efterträdare per omgående tillbaka kravet.

En första fråga vi bör ställa oss är: Är styrelsen till för bolaget eller för kvinnorna? I min värld så finns styrelsen för att göra bolaget framgångsrikt, inte för att göra kvinnor framgångsrika. Med det inte sagt att en styrelse med många kvinnor skulle göra ett sämre jobb, men det måste väl ändå vara upp till firmans ägare att avgöra vilka som bäst gagnar firman? Vi har ju inte något förbud mot kvinnliga styrelsemedlemmar, kämpa på istället ni duktiga kvinnor och visa att ni har i styrelserummet att göra. Kom dit med hjälp av kompetens istället för lagar.

En kvoteringslag skulle dessutom göra att många som sitter på ett styrelseuppdrag idag skulle bli utsparkade för att ge plats åt en kvinna. Är det schyst? "Tyvärr Nisse, du har gjort ett grymt bra jobb, men Sven-Otto kräver att vi har med ett par kvinnor här så du kan tyvärr inte vara kvar. Om du inte byter kön förstås...". Hemskt!

Varför är det förresten bara kvinnor som behöver kvoteras in? Tycker ni inte att det är alldeles för få unga i styrelserummen också. Ska vi inte passa på att kvotera in så minst hälften ska vara under 40 också? Och invandrare! Hur många börsbolag har styrelsemedlemmar med utländskt påbrå? Vi kanske rent av kunde sätta ihop en mall för hur en styrelse ska se ut? Det ska vara sex personer, varav hälften ska vara kvinnor, hälften under 40 och antingen en eller två av annan etnicitet. Lite valfrihet kan vi ju bjuda på...

För övrigt roar det mig hur könskvoteringssystemet på högskolan skrotas eftersom det visade sig gynna män istället för kvinnor som man tänkt... Är jämlikhet verkligen så ensidigt? Givetvis är jag en anhängare av att skrota systemet, men finner ändå det hela ganska roande. ;-)

7 kommentarer:

  1. Håller med. Kvotering är enbart behandlar symptom - och inte särskilt väl heller.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Man kan ju ha en ideologisk diskussion om huruvida samhället ska gå in och styra detta, men jag tycker kvotering kan vara värt att pröva. Om jag har förstått det rätt så har det ju inte hänt så mycket de senaste 10 åren så om det inte finns några bättre förslag...

    Mvh,
    Jacob

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Om det nu skall kvoteras så skall det göras över hela spektrat. Inte bara i styrelser och på direktörsposter, men också som bilmekaniker och hamnarbetare.

    Skulle vara kul att höra varför de inte skall kvoteras in på dessa mansdominerade positioner..

    MVH
    Erik

    SvaraRadera
  4. Jacob: Inga bättre förslag för vad? Jag återvänder till frågan i inlägget. Finns styrelsen för bolaget eller för kvinnorna?

    SvaraRadera
  5. Erik: Ja, verkligen. Inte för att jag tycker att man ska kvotera alls, men varför skulle det vara viktigare att ha kvinnor i styrelserummen än på verkstadsgolven? Jag har för övrigt en vän som är brandman som dras med en inkvoterad kvinna nu. Det är få gånger jag träffar honom utan att han beklagar sig över något relaterat till det. Inte att han har något emot kvinnor i brandförsvaret, utan det handlar om just denna, inkvoterade. Hon har inte alls dom fysiska egenskaper som är nödvändiga och kan inte göra jobbet som krävs. När hon är med blir dom därför i praktiken alltid en man kort. Inte speciellt lyckat i en yrkesgrupp som ska rädda liv...

    SvaraRadera
  6. bolagen borde tas över av staten och ägas av alla oss istället för penga-elit och då kan vi se till 50% av bolagen styrs av kvinnor och det är 50% kvinnor i styrelse och annat kapitaliskt påhitt

    SvaraRadera
  7. En grupp som det heller aldrig är tal om när kvotering dryftas är personer med funktionsnedsättning. Vi är knappt två miljoner som har någon form av funktionsnedsättning. Då torde vi vara representerade med en fjärdedel i styrelserummen, om vi går efter samma logik som kvoteringsvurmarna. Nej, jag skulle inte vilja vara med i en bolagsstyrelse bara för att jag har en funktionsnedsättning - det skulle kännas oerhört kränkande. Jag vill vara med tack vare mina meriter och min lämplighet.

    SvaraRadera