2007-06-21

Fondkapitalism

Idag levererades mitt första gratisnummer av Svenskan till brevlådan. Hade innan den DN gratis i en månad och baserat på första numret som nu anlänt är Svenskan fortfarande bättre. En av artiklarna jag läste all text till i morse var den om Fondkapitalism. Dom sätter där fingret på att allt större del av företagens röster förvaltas av fonder som inte tar någon aktiv roll. Fonder som köper in sig i en aktie för att dom tror på god värdeutveckling och säljer om dom slutar tro på det.

Visst kan det vara ett hot i längden. Företag behöver starka ägare, ägare som lägger manken till om det börjar blåsa. Välj därför fonder som påstår sig vara långsiktiga ägare eller, ännu hellre, köp aktier i investmentbolag istället. Själv köpte jag in Öresund i portföljen nyligen. Tyvärr ingen lysande affär än så länge, 50 öre ner i skrivandets stund, men jag tror nog dom reder upp det här om inte börsen som helhet vänt ner. Och har den det tror jag ändå dom kommer klara sig bättre än index. Med Hagströmer och Qviberg i styrelsen, och sen senaste bolagsstämman även Erik Paulsson, har jag fullt förtroende för deras placeringsval.

Fondkapitalism hotar oss alla (SvD)

2 kommentarer:

  1. Jag håller definitivt med. Aktivt ägande är att föredra. Om inte annat så för att sätta press på ledning och styrelse.

    Men å andra sidan ser det också lite oroande ut att exempelvis hedgefonder med djupa fickor går in och röjer omkring i företagen på de sätt som vi nyligen fått exempel på i USA. Där kan vi tala om att man bara satsar på snabba pengar... ingen långsiktighet överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  2. Jo, lite samma sak som våra kära Cevian med herr Gardell får kritik för här på hemmaplan. Samtidigt vill det till att det finns andra starka ägare då som kan stå emot.

    SvaraRadera