2007-06-18

Inbrottsskydd

Ny statistik från polisen visar att inbrotten i radhus och villor ökat med 38% i Stockholms län jämfört med samma period förra året. Svenskan varnar för att tilltron till larm blivit så stor att man glömmer sitt mest basala skydd. Att låta framdörren stå öppen när man är på baksidan och ha plånboken i farstun är till exempel inte så fiffigt. Åtminstone inte om man bor i ett område där det inte är speciellt långt från allmän väg till ytterdörr.

Själv bor jag dock lite mer ödsligt, man måste i princip inkräkta för att ens se om dörren är öppen, så jag är inte speciellt oroad för just det. Jag är mer oroad för att tjuven ska komma när jag är bortrest. Lås på fönster och dörrar tror jag räcker ganska långt, förutsatt att det är rejäla lås. Måste in- och utgång ske genom ett trasigt fönster ska det nog mycket till för att tjuven ska välja just mitt hus.

Det i sin tur tangerar mitt bästa, och väldigt enkla, tips. Ha inga värdesaker synliga genom fönster i huset. Jag inbillar mig att tjuvarna inte är så sugna på att ta sig in om dom inte sett något dom vill ha från utsidan. Förutsatt att inte någon dörr eller fönster står öppet så klart, då det inte är så jobbigt att gå in och leta själv!

Bostadsinbrottens svarta lista (DN)
Villainbrott januari - maj 2007 (DN)
Villainbrotten ökar - fyra inbrott om dagen i Stockholms län (SvD)
Så skyddar du dig mot inbrott (SvD)
Inbrottstjuvens tio-i-topp-lista (SvD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar