2007-06-03

Varför jag gillar HQ

I ett inlägg om PPM-placeringar frågade Charlie på sin blogg varför jag är så förtjust HQ efter att jag redovisat mitt innehav. Jag skrev och skrev och hade till slut skrivit så mycket att jag tyckte det kunde vara värt att posta här. Jag har redigerat det något för att bli lättare att förstå utan den tidigare diskussionen. Kan ju också tillägga att det är klart man gillar saker man köpt för 168 kronor och som tre veckor senare värderas till 209,50! Håll till godo.

Diversifierad sa...

Jag gillar HQ:s fonder för att dom har hyffsat låga avgifter och för att Svergiefonden som jag haft i princip hela mitt aktiva sparliv har varit en väldigt bra affär. Dom har ju en till svergiefond som heter HQ Svea, och mellan dessa två är det tydligen ständig intern tävling, vilket gör att dom håller sig på tårna och presterar bra!

Deras Strategifond gillar jag för att den är aktiv och kan vikta om till räntepapper utan att jag för min del behöver realisera en vinst som måste skattas på vägen, och det samma gäller visst HQ Total som jag nyss skaffat.

Afrikafonden har jag läst nånstans att deras är den bästa Afrikafonden på den Svenska marknaden, men konkurensen är ju inte dirket hård. Tyckte det var en kul krydda ändå.

Sen ville jag ju ha lite mer seriösa pensionspengar i Tillväxtländerna, därav valet av HQ Tillväxtmarknadsfond, och HQ Gorilla är ju en marknad som knappast kommer att försvinna och som efter it-kraschen är ganska lågt värderad av rädsla för en ny.

När jag räknade ihop vinsten idag är jag uppe på 3,3% sen 15/5, fast senaste dagarna har ju varit bra för dom flesta.

Att jag gillar HQ som företag är dels för att jag gillar deras fonder så klart, men för några veckor sen när jag läste en artikel om Mats Qviberg (länk) var det som intresset för att köpa aktien tog fart på allvar. Senare samma dag kom dom in i portföljen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar