2007-06-07

Samma krav på vikarier

Jag blev väldigt överraskad när jag läste i SvD att vikarier inte omfattas av samma krav som dom anställda inom skola och barnomsorgen på att vara ostraffade för sexual- och våldsbrott. Hos tillfällig personal tycker jag att det känns extra viktigt, dom anställda har ju troligen skött sig en längre tid utan allt för stora klagomål.

Artikeln handlade dock egentligen om att det ska bli samma krav i fortsättningen, så det känns ju bra. Lillkillen började ju på dagis idag!

Ökad kontroll i skola och dagis (SvD)
Ökad kontroll i skolor och daghem aviseras (DN)

2 kommentarer:

  1. Det är mer än OK med kollen, men passa på lite - på grund av den pedofilhysteri som råder för närvarande och det sätt som dessa saker hanteras, så finns det ett rätt stort antal människor som falskt anklagats och dömts för något de inte har gjort. Det håller man ju på att gräva i nu. Tanken är god, men den skulle fungera mycket bättre utan hysteri. Kom ihåg att hysterin många gånger skadar barnen mer än en kanske - markinell överskridelse av lagens gräns.
    ANVÄND FÖRNUFTET SÅ GÅR ALLT BÄTTRE

    SvaraRadera
  2. Eftersom det bara är sexualbrott och våldsbrott som dom kollar skulle jag säga att det inte finns något marginellt. En person som dömts för något som helst brott inom dessa områden vill jag inte lämna mitt barn hos över dagen medan jag jobbar!

    SvaraRadera