2010-05-25

Eurokrisen krossar kronan

Förra veckan meddelade jag att jag lämnade min euro-position i PPM på grund av den stora osäkerheten kring valutan. Dessvärre har kronan dragits med i krisen kring euron och har tappat ännu mer än euron har, även om det just idag kan handla lite om arbetslösheten också. Jag hoppas på att det är kortsiktigt, och att det bara var min timing som var dålig... om man nu kan prata om timing. Det känns som om det är omöjligt att förutse marknadens svängningar för tillfället, särskilt mellan kronan och euron. Ta bara en titt på den här grafen som visar svängningarna senaste tre månaderna. Treårskurvan är också ganska intressant, vilken visar hur kronan rasade i förhållande till euron under finanskrisen.

Är det krisdags igen vilket gör att kronan ska rasa igen enkom på grund av "flykt från risk"? Jag trodde att det var euron som krisade, men det verkar vara större än så - i alla fall senaste dagarna. Innan var det ju mest euron som rasade... För en vecka sen publicerade placera.nu en artikel om att euron var på väg ner mot 7:50 SEK. Det tycks alltså kunna gå åt vilket håll som helst - så jag är trots allt rätt nöjd med att ha bytt bort euron och därmed valutarisken. Även om den skulle kunna stiga lika gärna... men att tro det vore ren spekulation, och sånt sysslar inte jag med!

1 kommentar:

  1. Glad att jag lämnade euron till förmån för Schweizerfrancen. Återstår att se om den står sig bättre.

    SvaraRadera