2010-05-03

Färdig med deklarationen

Redan första dagen som den elektroniska deklarationen var öppen var jag inne och fyllde i allt, dels K4-blanketten, dels inkomsterna från webbreklamen. Ända till sista dagen, det vill säga nu, har jag dock dragit på att trycka på "Skicka in"-knappen. Har på något sätt hoppats på att komma på något sätt att betala mindre i skatt, framförallt för webbreklamen, men har inte lyckats.

Eftersom kostnaden för både bredband och domäner har minskat så minskar även mina möjliga avdrag på den beskattningsbara summan. I kombination med ökade intäkter gör det att det blev en rekordstor andel pengar som gick åt i skatt i år. Säkert över 70 %, men tyvärr har jag glömt exakt vad det blev. Jag lyckades bara göra avdrag på drygt 10 % av intäkterna i år, så nästan 90 % av intäkterna betalar jag alltså egenavgifter, kommunalskatt, kyrkoskatt och statlig skatt på...

För att gå över till det mer positiva har inkomsterna blivit i ökad grad passiva. Lägger inte ner speciellt många timmar per månad på Kapitalnet eller bloggen längre då jobbet, familjen, huset och andra viktigare saker har fått förtur. Om en vecka börjar dock min pappaledighet som varar över sommaren, så troligen kommer bloggen vakna till liv snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar