2010-05-27

Folkpartiet står för sitt namn!

Jan Björklund drämmer till idag och kräver obligatorisk statlig a-kassa. Äntligen! A-kassan har varit ett kärt ämne i denna blogg tidigare, kolla bara här, med ett första inlägg redan en månad efter starten, i mars 2007, där jag ville skrota a-kassan och lägga den på skatten - ungefär var Björklund säger idag alltså. Om man kollar på DN:s röstningsfunktion får han också medhåll av hela 70 % av läsarna - inte illa för något som kallas kontroversiellt! Folkpartiet är därmed det enda parti som vill som folket vill i frågan.

Medan moderaterna av någon obegriplig anledning vill behålla a-kassan i facklig regi så tar nu Folkpartiet lite eget ansvar och står upp för det logiska. Dom är inte rädda för att stöta sig med fackföreningsrörelsen, så som "det nya arbetarpartiet" tycks vara. Cred! Redan när Moderaterna presenterade sin obligatoriska a-kassa var jag kritisk till att dom ville driva den i facklig regi och kallade det "helt absurt". Björklunds ord för samma sak är "väldigt ologiskt". Kanske lite mer PK?

Men att dom skulle drivas av facket för att det gör att fler löntagare går med i facket, som det sägs i artikeln, är ju de facto helt absurt. Kan inte facket få medlemmar på annat sätt än genom att påtvingas det för att löntagaren vill ha a-kassa ska dom banne mig inte ha några medlemmar. Annars kanske vi skulle införa att bara restauranger som enbart har vegetarisk mat får utskänkningstillstånd också, för att få fler att äta vegetariskt? Ungefär lika logiskt...

Helst tycker jag att avgiften/skatten ska betalas av arbetsgivaren via arbetsgivaravgiften. Det känns mest logiskt, men det kanske blir för stora förändringar för att vara realiserbart. För min del går det bra att betala den via min egen skatt också, men gör det inte till någon månadsvis räkning till AMS eller vad det skulle kunna bli för mottagare.

3 kommentarer:

  1. a-kasseavgiften varierar ju ganska kraftigt mellan olika a-kassor. Jag behåller gärna min aea avgift istället för att vara med och finansiera de grupper som pressat upp sina löner så mycket att deras arbetslöshet är hög.

    SvaraRadera
  2. Johan T: Jag har lite mer solidaritet i mig än så och tycker att det är olyckligt att dom lågavlönade, vilket oftast är fallet, ska betala mer för sin a-kassa. Lönenivån tycker jag att det finns bättre sätt att hålla efter och är långt ifrån säker på att det ens är anledningen till den större arbetslösheten i det skiktet.

    SvaraRadera
  3. Johan T: En hög lön brukar ofta (men inte alltid) betyda en hög utbildning. Dessa människor är inte heller arbetslösa lika länge som personer som saknar utbildning. Lite generaliserat, men ni förstår säkert...

    SvaraRadera