2010-01-12

Årskrönika 2009, del 2 - börsen

Börsen gick som vi alla vet kanonbra under 2009. Min egen börsportfölj är 52,3 % mer värd vid det här årsskiftet än det förra, men det säger inte så mycket utan att veta hur mycket som stoppats in och tagits ut från portföljen. En grov överslagsräkning säger mig att jag har varit en nettoköpare, men bara med ungefär 2 % av portföljens värde. Räknar man bort det så hamnar portföljen alltså omkring 50 % vilket jag helt klart är nöjd med. Skulle jag dessutom ta med aktieutdelningarna i avkastningen så är jag tillbaka en bit ovanför 50.

Lite annorlunda räknat kan jag säga att portföljen gick från -24 % vid slutet på 2008 till +11 % på slutet av 2009, vilket blir en uppgång på 46 %. (111-76)/76. Anledningen till skillnaden är dels att dom flesta fonderna återinvesterar sin utdelning vilket drar upp anskaffningsvärdet och dels att jag realiserat något mer vinst än förlust under året.

Med det vidare till rörelserna i portföljen. Det enda nya i aktieportföljen under 2009 är StatoilHydro som jag köpte i augusti. Utöver det så var jag med i Husqvarnas nyemission i mars och ökade i Danske Bank under april, men i övrigt är det bara mitt månadssparande i fonder som står för inköpen. Där bytte jag ut en hel del av fonderna i slutet av 2008, i samband med bankbytet, så under 2009 är det bara en som är ny. Det är SPP Aktieindex USA som jag beslutade mig för att ta in istället för Robur IX USA.

Ur portföljen ramlade Kesko och min Östeuropafond. Robur IX USA är också så gott som helt utfasad. Jag minskade innehavet i Orc Software när aktien hade i det närmaste dubblats på fem månader. Jag minskade även i Danske redan ungefär en månad efter min ökning då dom gått upp drygt 75 % på den korta tiden. Jag har också sålt en del fondandelar från flera olika fonder sedan mitten av maj för att behålla vikten i förhållande till reella tillgångar, enligt min strategi. Summa summarum alltså ungefär dött lopp mellan köp och sälj, med en liten övervikt för köpsidan.

Sett till dom enskilda aktierna så har dom som gick sämst 2008 gått bäst 2009 medan dom säkrare tillgångarna, så som Fortum, Investor och Telia, gått klart sämre än index. Samtliga innehav är dock upp och aktierna i Danske Bank och Orc Software har nära dubblats under året. Mitt största innehav, SCA, är upp omkring 50 % vilket nog mest beror på att det tog oförtjänt mycket stryk i den allmänna nedgången. Annars känns det som om det snarare borde höra hemma bland som tre säkrare tillgångar jag nämnde tidigare. HQ och SKF har båda lagt till omkring 66 % på kursen och Husqvarna dryga 33 %. I den sistnämnda har det dock varit nyemission som jag tecknade, så 33 % av aktierna (villkoret var 1:2 för 16 kronor) är upp över 200 % vilket ger en sammanlagd ökning på nära 100 %. Statoil, som köptes i slutet av augusti, hade vid årsskiftet gått upp 11,4 %.

Sett på lite längre sikt, nämligen sett till min inköpskurs, så är det bara Fortum (-15 %), HQ (-22 %) och Investor (-9 %) som är på minus nu bland aktierna. Fortum och Investor köptes båda under sommaren 2008 och HQ i slutet av 2007. Därför är det inte så konstigt att dom är kvar på minus... Det är även ett par av fonderna som ligger på minus. Även där är det primärt dom som jag började spara i året innan finanskrisen, och bankbytet, som jag inte fortsatt månadsspara i efteråt. Den värsta är dock ner mindre än 20 % nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar