2010-01-18

Ingen klagar på Danske Bank

I Svenska Dagbladet publiceras idag en artikel om att all fler klagar på sin bank till Allmänna Reklamtionsnämnden (ARN). Under 2009 inkom 630 anmälningar inom bank och finans, en ökning med 57 % från året innan. Då var det 400 anmälningar, och ytterligare ett år innan var det visst 300. Sen kan man fråga sig om det är fler som klagar för att det finns mer att klaga på eller om det är för att benägenheten att klaga blivit större. Att det kom många anmälningar under 2009 är nog inte så konstigt eftersom till och med våra högsta politiker uppmanade folket att klaga på bankerna då utlåningsräntan inte sänktes så mycket som staten ville. Dessutom hade vi ju finanskrisen vilket säkert fick många att känna sig illa behandlade av sin bank.

Jag var själv riktigt missnöjd i slutet av 2008, men istället för att klaga så bytte jag bank. Jag skrev om omständigheterna här på bloggen, så här kan ni läsa mer om mitt bankbyte.

Banken som jag bytte till var Östgöta Enskilda Bank, en del av Danske Bank koncernen. Jag har inte haft så mycket att göra med dom sen dess, men det är väl bara ett bra tecken. Allt har fungerat som det ska och det har inte funnits någon anledning att klaga - därmed ingen anledning till kontakt. Jag noterar också att dom inte alls är med i undersökningen som Svenskan publicerar. Jag antar att det betyder att dom har färre en fem anmälningar eftersom det publiceras en lista med titeln "De fick flest klagomål" brevid artikeln och den som fick minst där, Avanza, hade just fem klagomål.

Fler klagomål mot bankerna (SvD)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar