2010-01-16

Årskrönika 2009, del 3 - reklam

År 2009 har det varit tämligen dött på affiliateprogramsfronten för min del. Anledningen är att båda mina bästa program har lagts ner, eller snarare ändrats till odugliga. Det var TradeDoubler-programmen från SEB och Freedom Finance som förut gav pengar för bolån, men som inte gör det längre. Jag har däremot för första gången fått en utbetalning från Affiliator. Från både Double och Zanox har jag haft svårt att hitta intressanta annonsörer vilket gjort att inkomsterna där är lika med noll. Även från TailSweep har det varit dåligt med annonsörer och jag är fortfarande långt ifrån nivån för första utbetalning där.

AdSense har dock utvecklats väl och har hamnat klart över förra årets intäkter. Toppnivån för en månad, satt augusti 2008, har jag inte lyckats återupprepa, men snittnivån blev väsentligt högre. Just den här bloggen, Diversifierad, drog dock in mindre under 2009 än under 2008, men det bättrades något mot slutet på året även om det fortfarande inte är bra. Problemet är nog primärt att jag skriver mycket mindre nu och därmed får färre besök – ett problem som jag inte är säker på att jag kommer lyckas åtgärda. Intäktsfallet för bloggen började redan i mitten av 2008, vilket sammanfaller med när jag senast bytte jobb och därefter började blogga väsentligt mindre.

Totalsumman för intäkter från reklam är faktiskt ganska lik året innan, något högre nu, men som sagt är delen från AdSense betydligt större det här året än förra. Tråkigt i diversifieringssynpunkt, men samtidigt var det ju bra att AdSense fanns när jag förlorade dom gamla intäkterna från TradeDoubler. Synd bara att jag inte lyckats hitta något nytt vid sidan av AdSense som ger några pengar att tala om. Åtminstone inte än…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar