2010-06-07

Börsintroduktion för MQ

Dagens stora nyhet för mig är att MQ ska till börsen, och det ganska snart. Anmälningsperioden startar imorgon och den 18:e juni är beräknad första dag för handel. Snabba puckar alltså!

MQ är ett bolag som jag tänkt att jag skulle vilja ha aktier i, eftersom jag gärna handlar där, men det har ju inte varit möjligt tidigare. Prospektet visar på att värderingen är ganska sund, men skulderna i bolaget är väl tilltagna. Dock ska en nyemission i samband med börsintroduktionen bidra med lite friska pengar som delvis kommer användas för att sänka skulderna. Jag är sugen, men ska avvakta lite vad dom allmänna råden från våra olika tidningar och samfund blir innan jag bestämmer mig.

Utöver glädjen över att kunna köpa ett bolag som jag vill vara delägare i så är det också en glädje för Private Equity-branschen. Först Byggmax och nu MQ. Snart kanske också Investor känner att det är möjligt att notera dom bolag som dom flaggat för är redo för börsen. Utvecklingen är självklart positivt för dom, och dom tillhör också den skara som stiger på den i övrigt sjunkande börsen idag.

2 kommentarer:

  1. Tycker också att de ser ruggigt intressant ut, har dock inte spanat de finansiella än. Men som trogen konsument på Mq får man ju tillbaks lite extra som aktieägare :-) vet du vilken lista mq noteras på?

    SvaraRadera
  2. Den "vanliga" börsen, och med tanke på vad företaget värderas till så utgår jag från att det blir Mid Cap-listan.

    SvaraRadera