2010-06-24

Kläder för portföljen?

Jag har länge velat ha kläder i portföljen, därav mitt stora intresse runt MQ på sistone. Jag har haft både H&M och RNB i portföljen tidigare i livet, den förstnämnda i början av 2000-talet och RNB i slutet av 00-talet.

H&M köpte jag efter Fabian Månsons avhopp då aktien föll som en sten, följde sen med aktien ner under it-bubblans fall och dubblade innehavet på vägen ner. När aktien så småningom vände upp och jag kom upp på plus sålde jag för att jag var så glad att kunna komma ur en aktie utan att förlora pengar - resten av it-bubbleportföljen var betydligt värre. Självklart feltänkt, det hade varit klart bättre att sälja dom havererade it-bolagen och spara på det som rest sig, men det förstod jag inte då...

RNB köpte jag också efter ett drastiskt fall och hade bara kvar under ett knappt halvår innan nästa drastiska fall kom. Ni kan följa hela händelseförloppet i gamla inlägg här på bloggen genom att klicka på RNB nedan. Efter RNB har portföljen varit utan kläder.

H&M har så pass hög värdering, förvisso välförtjänt, att jag är skeptisk till aktien. Det behövs inte mycket till bakslag för att aktien ska sjunka markant. Idag sjunker dom till exempel 2 % på börsen trots att dom överträffade dom högt ställda förväntningarna med sin rapport. Idag läste jag förresten på Affärsvärlden om att DI ratat en H&M-kritisk annons från Action Aid. Blir det mycket publicitet kring det så kan det vara en sak som åtminstone får oss svenskar att undvika H&M. Om H&M dessutom tvingas ta till sig kritiken och åtgärda något så kan både pengar och marginaler gå förlorade.

RNB tycks vara på rätt spår nu, men jag vill se dom fortsätta en bra bit till på det spåret innan dom kan vara aktuella för en ny investering.

MQ är ju dom som jag hoppats på senaste veckan som nytillskott i portföljen, men den röriga rapporten igår fick mig att fortsätta avvakta. Tur det, för sen jag skrev det har aktien sjunkit från 31,80 till 30,40 i nuläget - nästan 4,5 %. Annars så känns inte aktien speciellt högt värderad - men det stora frågetecknet är fortfarande den stora skuldsättningen. Dessutom så återstår ju att se hur, i första hand, norrmännen kommer ta emot MQ och om tillväxten i Sverige kommer i gång. Kanske skulle satsa på en semestertripp till Oslo och spana in MQ-butiken?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar