2010-06-29

Suspekt HQ-röra

HQ meddelade idag att avvecklingen av tradingen är klar och att den kostat mer än väntat. Slutnotan hamnade nu på 1,23 miljarder, och för att stärka kapitalbasen tvingas dom ta in ytterligare pengar akut. Återigen är det Öresund som på något sätt hittar på en konstruktion för att rädda HQ. Denna gång gör HQ Bank en emission av preferensaktier som Öresund, och vissa utvalda Qvibergar, får köpa.

Observera dock noga, HQ Bank - inte HQ. Antar att det är så dom klarar sig ifrån att kalla HQ:s aktieägare till bolagsstämma. Vidare meddelade HQ också idag att optionen att köpa tillbaka HQ Fonder har flyttats just från HQ till HQ Bank. Anledningen uteblir dock... Blir nästa steg att Öresund köper HQ Bank från HQ och lämnar efter sig ett tomt skal på börsen?

I övrigt har jag svårt att förstå hur HQ klarar sig bättre efter den här nyheten än efter den förra, som pressade ner aktien mot 40 kronor. Än så länge sig aktien över 50 nivån, för tillfället på 52. Jag skulle inte köpa på den här nivån...

2 kommentarer:

  1. Intressant info som jag sökt efter länge...det är allts HQ Bank AB som gett ut preferensaktierna och inte HQ AB. Vet du villkoren ?

    Har också ställt mig frågan om optionens flytt på börsforum, men inge kan ju svaret.

    SvaraRadera
  2. Intressant info som jag sökt efter länge...det är allts HQ Bank AB som gett ut preferensaktierna och inte HQ AB. Vet du villkoren ?

    Har också ställt mig frågan om optionens flytt på börsforum, men inge kan ju svaret.

    //der LS

    SvaraRadera