2010-06-08

HQ mot konkurs?

Nu har jag fått lite mat i magen och en kopp kaffe brevid mig och tänkte skriva lite mer nyanserat än det senaste inlägget. Jag är dock fortfarande grymt besviken. Mitt förtroende är fortfarande nere på noll. Men jag tänkte utveckla lite nu när den första ilskan börjar lägga sig.

Det är nu knappt två veckor sen som HQ-karusellen började snurra. Dom berättade att det gick allt sämre för den sedan längre skadeskjutna tradingen och att dom bestämt sig för att lägga ner den. Dom berättade också att det skulle bli kostsamt och att det därför skulle göras en nyemission på drygt en halv miljard, eller nära 25 % av börsvärdet. Aktien rasade, men jag blev sugen. Utöver tradingen så har ju firman gjort bra ifrån sig, så att lägga ner den borde ju vara positivt för firman. Att det krävdes en nyemission för att lägga ner den var ju trist, men bolaget efter nyemissionen skulle ju vara något jag verkligen ville äga - så efter raset så var jag inte sen att öka mitt innehav. Ett HQ utan tradingen kunde bli min väg till rikedomen, speciellt till det fina priset som man kunde få aktien för då.

Idag, alltså mindre än två veckor senare, kom emellertid kontrabesked. Förlusten blir ännu större, nyemissionen ställs in och HQ Fonder säljs till Öresund för att få in pengarna fort. Jag blir fortfarande yr av att tänka på det... Hur kunde dom ha så dålig koll att det här händer mindre än två veckor efter det första beskedet? Är det nytillsatte vd:n som upptäckt att König inte hade någon koll medan alla andra litat blint på honom? Hur kan dom få sälja fonderna utan en extra bolagsstämma? JAG VILL INTE SÄLJA! Ett HQ utan fonddelen är totalt ointressant för mig att äga, därför har jag nu sålt mina HQ-aktier.

Nu när Öresund har fonderna i tryggt förvar i sitt bolag är jag också fundersam över hur intresserade dom kommer vara att att rädda HQ i fortsättningen. Dom har säkrat det stora värdet och skulle knappast gråta allt för mycket om övriga HQ avvecklades. Skulle jag vara kund i HQ Bank skulle jag definitivt fly nu, vilket var en av dom två farhågorna som jag hade inför köpet i förra veckan. Dels på grund av den uppenbart dåliga kollen i bolaget, dels för att tryggheten från fondverksamheten är borta. Min andra farhåga var att Finansinspektionen skulle ha några invändningar som skulle flytta pjäserna på brädet - men nu visade det sig att HQ själva var dom som skulle inte bara flytta pjäserna utan välta omkull hela brädet. Minuterna efter min försäljning rapporterades dessutom att HQ flyttas till OBS-listan, vilket väl var tämligen väntat.

Tänkte också fylla på lite i från "chatten" med Mats Qviberg som Avanza ordnade. Mina frågor, och deras lite tvivelaktiga svar, uppmärksammades av tidningen Realtid här. Vad dom inte har möjlighet att uppmärksamma är dock dom frågor jag inte fick svar på. Jag ställde nämligen 14 frågor och fick bara svar på 7. Här har ni därför övriga frågor, dom som alltså inte besvarades:
  • Är det en enskild person (ala Jerome Kerviel) bakom eller "grupparbete"?
  • Vad är det mer exakt som Finansinspektionen tittar på?
  • När kan vi vänta oss någon åtgärd, alternativt friande?
  • Vad finns det för bestraffningar som du anser möjliga för HQ?
  • Siktar ni på att ge utdelning för år 2010 eller behövs pengarna för tradingen?
  • Har det märkts något utflöde från banken eller fonderna senaste veckan?
  • Är det klokt att låta König ta ansvar för utlandssatsningen när han säger att han är "trött och sliten" till DI?
Sett till att dom inte besvarades misstänker jag därför att:
  • Det mycket väl kan komma någon form av bestraffning från FI
  • Det inte kommer bli någon utdelning 2010
  • Att det märkt ett utflöde från bank och/eller fonder senaste veckorna
Jag tycker att HQ verkar livsfarlig för tillfället. Eftersom förtroendet dessutom är borta så kommer jag sannolikt aldrig bli aktieägare i HQ igen, även om banken reder ut det här. Om jag påverkade någon att köpa HQ med mina blogginlägg tidigare så ber jag om ursäkt, men sett till det som var känt då tycker jag fortfarande att det verkade vara en bra affär. Är det ens lagligt att gå ut med så totalt ändrad information efter mindre än två veckor? Jag känner mig ganska blåst...

HQs vd: Det var lite feltänkt (Affärsvärlden)
HQ-räddning utlöste nytt kursras (DN, Sydsvenskan)
HQ slaktas på börsen: "Det är en katastrof" (DagensPS)

Update:
Nu kom lite nytt om min "andra farhåga" också, den om Finansinspektionen.

FI: "Allvarlig och uppseendeväckande händelseutveckling i HQ" (DI)
Krisdrabbat HQ under FI:s lupp (DN)

4 kommentarer:

  1. Rena rama amatörfasoner av H o M.
    Hur kan två sådana "proffs" handa detta så EXTREMT klantigt.
    HQ drama på LÅG nivå..

    PlusMinus..

    SvaraRadera
  2. Dom söker ny redovisningschef också.. säger en del..

    SvaraRadera
  3. Ja, är det nåt som är skadat så är det ju förtroendet. Jag trodde att herrarna gav namn åt en av landets bättre banker. Jag tycker att man kan förvänta sig att grabbarna har lite bättre koll på kassaflöden och likviditetsbudget än såhär.

    SvaraRadera