2008-01-30

Dagens rapporter

Redan innan öppningen imorse kom HiQ:s rapport. För min egen del räckte det med att läsa utdelningen. Förra årets utdelning på 2,10 hade analytikerkollektivet räknat med skulle höjas till 2,28 - men istället blev det 1,30. Den höga direktavkastning som hade lockat mig var alltså ett minne blott, och så även mitt intresse för aktien. Aktien sjönk också rejält trots att övriga siffror var i princip i linje med förväntningarna.

För dig som fortsatt är intresserad av aktien kan det vara bra att vänta på Ericssons rapport då stor del av HiQ:s intäkter kommer från just dom. Skär dom ner på konsultkostnaderna kan det bli fortsatt sydlig resa för HiQ.

Strax innan lunch kom SCA. Även här var det ganska mycket i linje med förväntningarna, men utdelningen blev något högre. 4,40 jämfört med förra årets 4,00 och förväntade 4,26. SCA steg 4% procent direkt, men har senare backat något och är i nuläget 2% upp.

Räknar man med uppgången igår också, till följd av Smurfits rapport, är aktien dock upp rejält. Betydligt mer än vad som motiveras av en rapport så nära förväntningarna. Förmodligen var dock förväntningarna lägre än SME-direkts sammanställning visade på, då aktien tryckts ned mycket tidigare i år.

På tal om SCA så skrev jag idag ett brev till Svenska Naturskyddsföreningen och frågade vilket av skogsbolagen på Stockholmsbörsen som dom tyckte var mest miljövänligt. Återkommer med svaret på brevet när/om jag får något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar